Vibeke får faglig utbytte ved å være praktikant i London

"Det fine med TerraCycle er at de gir sine praktikanter mye ansvar, samt muligheten til å delta i utviklingen av virksomheten i form av planlegging av prosjekter, og møter."

Masterstudent i europastudier, Vibeke Mjøsund, hadde praksis ved TerraCycles europakontor i London høsten 2014. TerraCycle er en anerkjent internasjonal miljøvirksomhet, som har spesialisert seg på gjenbruk og resirkulering av avfallstyper som ikke dekkes av nasjonale gjenvinningsprogrammer.

Hvordan er en vanlig dag som praktikant i TerraCycle?

Som praktikant for TerraCycle består hverdagen min av mange forskjellige arbeidsoppgaver som endrer seg fra dag til dag. Mitt hovedansvar er  å koordinere og ha løpende kontakt med de ulike innsamlingsprogrammene som vi har i det norske markedet. TerraCycle har mange innsamlere i Norge som hovedsaklig samler på TASSIMO varmdrikkskapsler, og som belønning får de 10 øre per kapsel som doneres til en selvvalgt frivillig organisasjon.

Mine oppgaver går blant annet ut på å håndtere kundeservice, samt en proaktiv tilnærming til TerraCycles eksisterende samlere, skape engasjement og bidra til at innsamlingen deres blir så effektiv og suksessrik som mulig.  Dessuten jobber jeg endel med utvikling av PR og markedsføring  for å fremme TerraCycles innsamlingsprogram så mye som mulig, gjennom ulike kampanjer, konkurranser, og sosiale medier. I det siste har jeg også fått prøvd meg på britisk outreach, som har vist seg å være svært lærerikt, spesielt med tanke på å bruke mitt sekundærspråk for å nå ut til britiske samlere. Andre arbeidsoppgaver kan være å lage plakater, redigere TerraCycles hjemmesider, skape nyhetsbrev og pressemeldinger for å nå ut til norske medier. Det fine med TerraCycle er at de gir sine praktikanter mye ansvar, samt muligheten til å delta i utviklingen av virksomheten i form av planlegging av prosjekter, og møter.

Hva har et praktikantopphold betydd studiene dine?

Først og fremst får jeg faglig utbytte av å bruke engelsk hver dag på jobb. Jeg studerte bachelor i europastudier med engelsk før jeg begynte på master, og ved å snakke engelsk hver dag på jobb og bo i England gir meg en god forståelse for landets arbeidskultur, samt en mer ”arbeidsliv-rettet” engelsk, som er fint å kunne i tillegg til akademisk engelsk. Dessuten skal jeg skrive masteroppgave om bærekraftige og grønne kilder til energi i EU, og da synes jeg det er spesielt spennende å kunne jobbe i en grønn og innovativ bedrift i et EU-land, som fremmer verdien av miljøvennlige alternativer som er tilpasset dagens samfunn.

Høres dette spennende ut? Hvis dette er noe for deg, kan du søke praktikantstilling hos TerraCycle.