Masteroppgaven kan være veien til drømmejobben

"Samarbeidet med Barentsinstituttet gav meg tilgang til et nettverk som åpnet nye karrieremuligheter."

Liza Vassilieva har tatt Praksisorientert master i Europastudier og skrev masteroppgaven sin for Barentsinstituttet.  Gjennom oppgaven kom hun i kontakt med Barentssekretariatet, hvor hun nå jobber.

Navn: LIza Vassilieva
Utdannelse: Praksisorientert master i Europastudier
Samarbeidspartner: Barentsinstituttet
Tema for masteroppgave: Visumpolitikk i Scengenstatene

Hva skrev du oppgave om?
Tema for masteroppgaven min var visumpolitikk i Schengenstatene. Jeg gjennomførte en komparativ studie der jeg sammenlignet hvordan Finland og Norge praktiserte visumpolitikken innenfor Schengenregelverket. Problemstillingen ble gradvis formet som et resultat av egne ideer, diskusjon med veileder og ønsker fra min eksterne samarbeidsinstitusjon: Barentsinstituttet, som er underlagt Universitetet i Tromsø og ligger i Kirkenes.

Hvordan opplevde du samarbeidet?
Jeg føler at jeg fikk mye ut av samarbeidet. Det var veldig spesielt å skrive for en ekstern samarbeidspartner. Svært få andre på studiet mitt hadde gjort det samme. I utgangspunktet tok jeg selv kontakt med Barentsinstituttet fordi jeg hadde hørt at de var interesserte i noen som kunne skrive masteroppgave om Barentsregionen. De virket veldig positive og kom med flere forslag til temaer jeg kunne skrive om som var aktuelle i Barentsregionen. De sa også at de var interesserte i å publisere et sammendrag av analysen min i forbindelse med et internasjonalt forskningsprosjekt.

Vi ble enige om at jeg skulle få ekstra veiledning fra Barentsinstituttet dersom jeg trengte det. For eksempel ble jeg henvist til flere gode kilder jeg senere fikk bruk for i masterarbeidet. I praksis ble ikke selve skriveprosessen særlig annerledes fra en vanlig masteroppgave.

Jeg fikk bruke lokalene til Barentsinstituttet hvor jeg hadde lettere tilgang til kilder og nettverk, men tilbrakte mesteparten av tiden på NTNU i Trondheim. Likevel opplevde jeg at samarbeidet med Barentsinstituttet gav meg en spesiell nærhet til temaet mitt – som gjorde at forskningsarbeidet føltes mer betydningsfullt. Det var utrolig motiverende å vite at masteroppgaven min skulle brukes av noen. I tillegg føltes det ekstra spesielt at det var lite forsket på akkurat samme tema og område før.

Hvilke muligheter gav dette deg?
Samarbeidet med Barentsinstituttet gav meg tilgang til et nettverk som åpnet nye karrieremuligheter. I løpet av det siste året på masteren kom jeg også i kontakt med Barentssekretariatet som tilbød meg en praksisplass og senere også fast stilling. Praksisen hang mye sammen med masteroppgaven min, så man kan si at de to aktivitetene utfylte hverandre. I dag er jeg ansatt ved Barentssekretariatet, der jeg jobber med prosjektet ”European Border Dialogues”, som har som mål å enkelgjøre langsiktig kunnskaps- og informasjonsutveksling på tvers av grensene i Barentsregionen gjennom utviklingen av en database med statistikk og datavisualisering. Selv her fikk vi bruk for visumstatistikken jeg hadde samlet inn under masterarbeidet.

Var det noe som var utfordrende?
Kommunikasjon. En utfordring var å vedlikeholde en jevn dialog med samarbeidsinstitusjonen min. Hovedproblemet var at min eksterne veileder var bortreist og opptatt mesteparten av tiden, hvilket betydde at veiledningen ble begrenset i forhold til det som var forventet. Likevel føler jeg at jeg i løpet av semesteret fikk den informasjonen og veiledningen jeg trengte til å gjennomføre analysen.

Hva likte du best?
Det jeg likte best var at samarbeidet åpnet en viktig karrieremulighet for meg. En annen ting jeg likte svært godt var at jeg fikk utnyttet flest mulig av mine personlige og faglige kompetanser. Jeg fikk brukt min utdanningsbakgrunn fra europastudier, mine språkkunnskaper i russisk, samt erfaringen av å ha vokst opp med en flerkulturell bakgrunn i Barentsregionen. Kombinert ble dette nærmest en skreddersydd masteroppgave for meg, og samarbeidet med en ekstern institusjon åpnet denne muligheten. Resultatet er at jeg ble bedre bevisst på den helhetlige kompetansen min, samt hvordan den kunne anvendes i en forsknings- og arbeidsrelatert situasjon.

Har du tips til andre studenter?
• Ta kontakt og vis at du er engasjert! Selv om en bedrift ikke utlyser praksisplasser eller masteroppgaver, betyr det ikke nødvendigvis at de ikke er interessert i det.
 •Skriv om noe som er interessant og viktig for DEG (innenfor fagområdet, selvsagt).
• Kartlegg den helhetlige kompetansen din og finn ut hvilket tema det passer best at DU skriver om.
• Prøv også å se etter muligheter for hvordan oppgaven din kan anvendes eller følges opp. Hvem vet, kanskje du kan skrive deg til en fast arbeidsplass!