Master med mening - en master for deg som ønsker å gjøre en forskjell

"Det kan være utfordrende å vurdere forholdene mens man sitter på en lesesal på NTNU. Det var derfor motiverende å få være på feltarbeid i Paraguay."

I slutten av september 2014 arrangerte Ingeniører uten grenser NTNU, festivalen ”Borderless: creation of the global engineer”. Ingeniører uten grenser tilbyr studenter muligheten til å velge masteroppgaver med bistandsrelatert tema.

Tidligere Master med mening-student Ingerid Zeiner holdt et innlegg om sine erfaringer fra Paraguay. Ingerid er sivilingeniør i energi og miljø, og har jobbet med å finne ut hvordan de kunne få ren vannforsyning til landsbyen Pozo Colorado. Hun dro derfor på feltarbeid til landsbyen, hvor hun så på muligheten for å etablere et avsaltingsanlegg som har energiforsyning basert på solceller. Målet med feltarbeidet var å samle inn mest mulig data, samt å besøke eksisterende avsaltingsanlegg og knytte kontakter ved universiteter i Paraguay.

"Det kan være utfordrende å vurdere forholdene i Paraguay mens man sitter på en lesesal på NTNU. Det var derfor motiverende å få være på feltarbeid i Paraguay og å få et  forhold til folket som har behov for drikkevann. Samtidig er det en del utfordringer ved å legge feltarbeidet til et land hvor du ikke selv snakker språket. Deler av befolkningen praktiserer indianerspråket guarani og snakker ikke spansk. Det ville ha vært en fordel for meg å kunne språket for en lettere informasjonsutveksling. Master med mening passer for deg som ønsker å gjøre noe praktisk i masterarbeidet. Det passer for deg som ønsker å gjøre en forskjell!"

For mer informasjon om dine muligheter for Master med mening se her