Fra oppgavesamarbeid til jobb i SINTEF

"Jeg fikk innsikt i spennende prosjekter ved SINTEF, og fikk se fagområdet mitt i en relevant og praktisk kontekst."
Navn: Åsa Snilstveit Hoem
Utdannelse: Sivilingeniør i produktutvikling og produksjon, med fordypning i RAMS
Samarbeidspartner: SINTEF Teknologi og Samfunn, avd Sikkerhet
Tema for masteroppgave: Use of field experience to improve the treatment of CCFs in reliability assessment of safety instrumented systems. Bruk av driftserfaring til å forbedre håndtering av fellesfeil i pålitelighetsvurderinger av instrumenterte sikkerhetssystemer.
Spørsmål

Hva var tema for oppgaven?
Temaet for masteroppgaven var bruk av driftserfaring til å forbedre håndtering av fellesfeil i pålitelighetsvurderinger av instrumenterte sikkerhetssystemer. Relevante instrumenterte sikkerhetssystem for min oppgave var nødavstengning- og prosessavstegnings-system, som typisk skal forebygge og begrense konsekvenser av storulykker på olje- og gass-installasjoner.

Hovedproblemstillingen for oppgaven var å foreslå hvordan innhentet data kan brukes for å forbedre metodene som brukes for modellering av fellesfeil (bedre kjent som common cause failure (CCF) i faglitteraturen).

Hvordan opplevde du samarbeidet?
Jeg opplevde samarbeidet som svært produktiv. Jeg fikk innsikt i spennende prosjekter ved SINTEF, og fikk se fagområdet mitt i en relevant og praktisk kontekst.

Hvilke muligheter har dette gitt deg?
Jeg har gjennom oppgaveskriving hos SINTEF fått delta på workshops, møter med andre selskaper og medlemmer i PDS-forumet (et faglig nettverk med over 20 selskap), samt utført et case-studie for innsamling av data.

Halvveis ut i semesteret ble jeg tilbudt en stilling ved avdelingen, og ettersom jeg trivdes svært godt med oppgaven og samarbeidet, har jeg takket ja og skal begynne som ansatt ved SINTEF til høsten.

Var det noe som var utfordrende med samarbeidet?
Ikke utover andre utfordringer knyttet til masteroppgaveskriving generelt. Jeg fikk en kontorplass på SINTEF, og hadde tilgang på relevant materiale og data.

Hva likte du best?
Vanskelig spørsmål. Jeg likte å arbeide i et sterkt fagmiljø med muligheten til å spørre en hel avdeling om deres syn på fellesfeil og få innspill til masteroppgaven. Det var også motiverende å jobbe sammen med ferdigutdannede med samme bakgrunn som meg, og oppdage mulige framtidige arbeidsområder og prosjekter.

Har du tips til andre studenter som vil skrive oppgave i samarbeid med en arbeidsgiver?
Ta initiativ! Kontakt en representant for selskapet eller bedriften du ønsker å jobbe med. Undersøk mulighetene på instituttet. Flere faggrupper på NTNU har allerede samarbeidsavtaler og kjenner til aktuelle prosjekt som foregår i industrien (spesielt innen sivilingeniør-studiene). Snakk gjerne med veileder tidlig på prosjektoppgaven.