Finnes det noe bedre!?

"Det at du undersøker noe som virksomheten har interesse av å vite mer om, gjør det automatisk mer spennende og morsomt når du selv sitter og skriver."

Johanne skrev bacheloroppgaven sin i samarbeid med Sør-Trøndelag Fylkeskommune. Samarbeidet har resultert i en svært aktuell oppgave som gir Johanne et godt grunnlag for videre studier.

Navn: Johanne Sørumsbrenden
Utdannelse: Bachelor i Europastudier med spansk
Samarbeidspartner: Bendik E. Halgunset, rådgiver Regional utvikling, Sør-Trøndelag Fylkeskommune
Veileder: Lise Rye, førsteamanuensis Institutt for historiske studier
Tittel på oppgave/praksis: «Samarbeid for en helhetlig vannforvaltning – erfaringer rundt gjennomføringen av EUs vanndirektiv i vannregion Trøndelag»

Beskriv tema for oppgaven/praksisen din:
I oppgaven har jeg sett på hvordan utvalgte statlige regionale aktører involverer seg i arbeidet med gjennomføringa av vannforskriften i Trøndelag. Gjennom EUs vanndirektiv («vannforskriften» i Norge) har vi pliktet oss til å oppfylle krav om gode kjemiske og biologiske tilstander i norske vannforekomster, og dette arbeidet har fylkeskommunene hovedansvar for å koordinere/planlegge i sitt vannområde.

Hvordan opplevde du samarbeidet?
Samarbeidet har vært utrolig bra! Rådgiveren min hos oppdragsgiver har vært åpen, inkluderende og tatt seg tid til å stille opp både på intervjuer og å svare når det har vært noe jeg har lurt på. At faglærer(e), dette tilfelle Lise Rye fra Institutt for historiske studier, ved NTNU også har vært positive til å sette i gang, og satse på et slikt samarbeid, er også utelukkende bra. De faglige rådene og tipsene i oppstartsfasen har uten tvil vært gode å ha for oppgaveskrivinga.

Hvilke muligheter har dette gitt deg i ettertid?
Temaet for oppgaven er svært aktuelt, og det er store muligheter for at jeg tar tematikken videre med meg når jeg skal skrive masteroppgaven. Slik sett har samarbeidet gitt meg muligheten til å komme mye tettere inn på fagfeltet. Jeg har uten tvil fått mye nyttig informasjon som kanskje ikke hadde vært tilgjengelig i like stor grad dersom jeg skulle ha skrevet om det ved å lese om det «utenifra». Bacheloroppgaven min kan med andre ord gi meg et godt grunnlag for videre studier på dette området, som igjen kan gi et fint springbrett ut i arbeidslivet.

Hvilke utfordringer møtte du på i forbindelse med samarbeidet?
Jeg har faktisk ikke møtt på noen utfordringer av det jeg kan komme på. Jeg har hatt god kontakt med rådgiveren min i fylkeskommunen, som har gitt meg kontaktinformasjon til de ulike involverte aktørene, ellers har også veileder ved NTNU vært til hjelp når jeg har etterspurt det. At informantene mine har vært villige til å sette av tid for å stille opp på intervjuer, og gitt utfyllende svar, tror jeg også har hatt mye å si for at dette har gått såpass knirkefritt.

På hvilken måte fikk du bruk for kunnskapen og kompetansen din fra NTNU i samarbeidet?
Vannforskriften kommer fra EUs vanndirektiv, så ettersom jeg har EU som et av mine studieområder henger jo dette utvilsomt sammen. Relasjonene Norge-EU, og hvordan EU virker og fungerer er noe av det som står sentralt i studieretningen. Med denne samarbeidsoppgaven har jeg virkelig fått et lite innblikk i, og en smakebit på, hvordan dette fungerer i praksis.

Hvilke fordeler mener du at et oppgavesamarbeid med en bedrift gir studenten?
Finnes det noe bedre?! Du får en mer virkelighetsorientert oppgave, og du har mulighet til å skrive en oppgave som er av (potensiell) praktisk betydning for bedriften/institusjonen «ute i det virkelige livet». På denne måten blir det jo en slags «arbeidserfaring» relatert til studiet. Ikke bare bruker du studieretningen til å gjøre noe som kan ha praktisk nytteverdi, men du har også muligheten til å få en smakebit på hvordan man jobber med temaet relevant til ditt fagfelt. Det at du undersøker noe som bedriften har interesse av å vite mer om, gjør det automatisk mer spennende og morsomt når du selv sitter og skriver. Det har i hvert fall gitt meg mer motivasjon. Jeg har utfordret meg selv, og jeg har lært masse – mer enn jeg ville gjort ellers, tør jeg påstå.

Har du tips til andre studenter som vil skrive oppgave i samarbeid med en arbeidsgiver?
Først og fremst; gå inn på NTNU Bridge og finn ut hvilke oppgaver du kunne ha tenkt å jobbe med av det som ligger ute. Kontakt faglærer for å få «klarering», for så å ta et felles møte mellom bedrift, faglærer, og eventuelt NTNU Bridge for å fastsette rammene. Uansett: vær frampå, vis interesse og engasjer deg for å få det til! Det er du selv som får hjulene i gang, men når du først har startet får du veldig god hjelp underveis. Slik har i alle fall jeg erfart det.

I tillegg bør du nok også være av typen som jobber bra selvstendig, men når det er sagt må du tørre å spørre om ting (faglige, o.l.) gjennom hele prosessen. Ikke føl at det er dumt å spørre veiledere/rådgivere, verken i ekstern bedrift eller på instituttet, om ting du tror du burde ha visst. Du har kanskje hørt det før, men jeg tror de fleste kvier seg litt allikevel, så dette er noe du ikke kan bli minnet på for ofte.

Hva fikk Fylkeskommunen ut av samarbeidet?
"Vi kan bruke innholdet fra oppgaven i det daglige arbeidet vårt. Fylkeskommunen er veldig fornøyd med samarbeidet. Det å jobbe med en student som kan gi oss kunnskapen vi trenger er gull verdt." - Bendik E. Halgunset, rådgiver i avdeling for Regional utvikling, Areal og miljø.

Bendik kunne bidra med relevante problemstillinger, tidligere erfaring og kunnskap knyttet til fagfeltet og etablere relevante kontakter for datainnsamling. Han har flere spennende tema til oppgaver og ønsker å veilede nye studenter i høst. Ta gjerne kontakt :)

Kontaktinformasjon finner du her.