De beste oppgavene kommer fra virkeligheten

Det å skrive for en bedrift gir en mer praktisk tilnærming til problemet. Det å vite at dette faktisk kan brukes til noe nyttig gir økt motivasjon.

Jostein skriver dette semesteret prosjektoppgave for Lyng Drilling. Her deler han sine erfaringer med å velge oppgavetema.

Navn: Jostein Johansen
Utdannelse: Produktutvikling og produksjon med hovedprofil i materialer
Samarbeidspartner: Lyng Drilling
Tema for masteroppgave: Karakterisering av slitasjesterke materialer i boreprosesser.

Hva er tema for prosjektoppgaven?
Tittelen på oppgaven er «Karakterisering av slitasjesterke materialer i boreprosesser». Min oppgave går ut på å se hvordan en kan beskytte overflater som er utsatt for erosjon på best mulig måte.

Hvorfor ønsket du å skrive oppgave for Lyng Drilling?
På 4. året i studiet mitt valgte jeg fag som handler om slitasje og overflatebehandling av materialer. Jeg syntes at dette var veldig interessant og ønsket finne en prosjektoppgave innen dette teamet. Jeg valgte å skrive oppgaven min for Lyng drilling da de hadde en interessant oppgave, samtidig som de har god kompetanse innen fagområdet.

Hvordan kom du i kontakt med dem?
Jeg kom i kontakt med dem gjennom professoren min i faget Tribologi og overflatebehandling.  Lyng Drilling har tidligere hatt et samarbeid med NTNU og SINTEF, og da jeg kontaktet professoren min for å finne en oppgave som omhandlet temaet jeg ønsket å skrive om, presenterte han en oppgave de hadde fått fra Lyng Drilling.

Hvordan har du opplevd samarbeidet så langt?
Samarbeidet har vært veldig bra så langt. Min kontaktperson i Lyng Drilling viser stor interesse for prosjektet, noe som gjør at det er enkelt å få informasjon jeg trenger i arbeidet. At en har en god dialog mener jeg er viktig for å få et godt resultat av et slikt prosjekt.

Hvilke muligheter tror du dette vil gi deg?
Først og fremst gir dette meg muligheten til å fordype meg i et fagfelt som jeg er veldig interessant. Det å skrive for en bedrift gir også en mer praktisk tilnærming til problemet, og det å vite at dette faktisk kan brukes til noe nyttig gir økt motivasjon.

Har du tips til andre studenter som vil skrive oppgave for en bedrift?
Mitt beste tips er å finne en bedrift som er like interessert i prosjektet som det du er. Jeg har vært i kontakt med flere studenter som har skrevet oppgave for en bedrift, og mitt inntrykk er at erfaringene de har er veldig variert. Skal det være et godt samarbeid er det viktig at en har en kontaktperson i bedriften som en kan diskutere problemstillingen med, og som er behjelpelig med å skaffe informasjon en trenger for å utføre prosjektet. Selv om det sikkert kan være forskjellig fra oppgave til oppgave, tror jeg det er viktig at begge parter skjønner at det er et samarbeid, og ikke en student som bare skal utføre en jobb for bedriften.