Begynn å tenk tidlig i masterløpet, og ikke vær redd for å ta initiativ

"Det beste har vært å få arbeide med en veldig dagsaktuell problemstilling. Det kan jeg virkelig anbefale. Forelesere har ikke alltid samme kunnskap om problemstillinger som organisasjoner og bedrifter møter i det daglige."

Eirin Konstad Nilsen skriver masteroppgave i samarbeid med arbeidsgiverorganisasjonen Virke. Humanistisk fakultet tilbyr en prosjektorientert masterretning, hvor man blir oppfordret til å knytte oppgaven til en samarbeidspartner.

Navn: Eirin Konstad Nilsen
Utdannelse: Master i Europastudier, Prosjektorientert retning (POM)
Samarbeidspartner: Virke
Tema for masteroppgave: Tjenesteinnovasjon i Norge og EU

Hva var tema for oppgaven?
Temaet for oppgaven er tjenesteinnovasjon i Norge, og hvordan det norske innovasjonssystemet og EU fungerer som tilretteleggere for dette. Oppgaven er sånn sett todelt, og tar for seg de store linjene på makronivå. Jeg tar på den ene siden for meg muligheter og utfordringer for tjenesteinnovasjon i det norske politiske systemet – med utgangspunkt i Innovasjon Norge og Forskningsrådet, mens jeg på den andre siden fokuserer på hva som finnes av muligheter og utfordringer for norsk tjenesteinnovasjon i EU.

Hvordan opplevde du samarbeidet?
Ettersom jeg går en prosjektorientert masterretning ved Humanistisk Fakultet blir man tidlig oppfordret til å knytte masteroppgaven til en samarbeidspartner. Jeg tok selv kontakt med Virke, som er arbeidsgiverorganisasjonen for handel- og tjenestesektoren, siden jeg syntes de så interessante ut. EU og innovasjon er mine største interessefelt faglig. For Virke sin del er tjenesteinnovasjon et veldig aktuelt tema, og da særlig med tanke på hvordan virkemiddelapparatet tilrettelegger for dette. De foreslo tjenesteinnovasjon og EU som tema, men oppfordret også til at jeg utformet selve strukturen og problemstillingen for oppgaven selv.

Jeg har opplevd samarbeidet som veldig positivt, særlig med tanke på å få skrive om et dagsaktuelt tema som interesserer meg. Oppgavesamarbeid på master er ikke nødvendigvis noe for alle, men for min del kunne jeg ikke sett for meg å gjøre noe annet. Virke har bistått med kontorplass ukene jeg hadde informantintervjuer i Oslo, muligheten til å kunne «kaste ball» om tema og vinkling underveis, i tillegg til at jeg har fått benytte meg av nettverket deres når jeg valgte informanter til oppgaven. Tilgang til kaffemaskin og kantine er jo også noe man setter pris på som student.

Hvilke muligheter har dette gitt deg?
I juni skal jeg holde et innlegg på en konferanse hos Virke. I tillegg har det gitt meg nettverk, og muligheten til å bruke en av mine kontaktpersoner fra Virke som referanse.

Var det noe som var utfordrende med samarbeidet?
Organisasjoner og bedrifter er ofte mer opptatte av sitt daglige virke enn å besvare telefoner og mail fra masterstudenter, noe jeg vil påstå er positivt. Å få et endelig klarsignal fra Virke tok følgelig noe tid, noe som innebærer en del is i magen og noe venting. Etter at jeg endelig kom «inn i varmen» har samarbeidet vært utelukkende bra.

Det som har vært mest vanskelig er nok mer generelle masterutfordringer. Disse går eksempelvis ut på å avgrense tema, transkribere lange intervjuer, og generelt det å skulle skrive en så omfattende og stor oppgave. At «tjenesteinnovasjon» er et noe ullent og ukjent tema som er vanskelig å definere har også vært utfordrende, men det er jo for øvrig et viktig funn for oppgaven.

Hva likte du best?
Det beste har vært å få arbeide med en veldig dagsaktuell problemstilling. Det kan jeg virkelig anbefale. Forelesere har ikke alltid samme kunnskap om problemstillinger som organisasjoner og bedrifter møter i det daglige. Det har også vært veldig spennende å snakke med informantene til oppgaven. De er jo selve ekspertene på området jeg undersøker, og mer enn villige til å dele og komme med tips til hvor man kan finne mer informasjon om temaet.

Har du tips til andre studenter som vil skrive oppgave i samarbeid med en arbeidsgiver?
Jeg var tidlig i møter med de som jobber tettest med dette hos Virke, samt administrerende direktør før selve arbeidet med oppgaven startet. Forventningsavklaring og løpende kommunikasjon med samarbeidspartner tror jeg er viktig, slik at man er sikker på at man befinner seg på samme side når det kommer til tema for oppgaven, og hvordan det «tekniske» rundt samarbeidet skal foregå. Finn en bedrift eller organisasjon som driver med noe du synes virker spennende! I tillegg vil jeg anbefale å begynne å tenke over dette tidlig i masterløpet, og tørre å ta opp telefonen og ringe dem. Folk er sjelden utrivelige, du må bare tenke at det nest beste svaret du kan få er «nei».

Du kan finne Eirins master her