Aishat oppfordrer deg til å være kreativ og tenke stort

"Oppgaven min resulterte blant annet i kurs og brosjyrer for utenlandske ansatte."

Det er ikke alltid at drømmejobben venter på deg hos den typiske og mest relevante arbeidsplassen. En ingeniør kan finne lykken i en humanitær organisasjon, og en humanist kan trives godt i en tung industri.

Navn: Aishat Bislieva
Utdannelse: Praksisorientert master i Europastudier, NTNU
Tema for masteroppgave: Kulturelle utfordringer i et internasjonalt selskap.
Samarbeidspartner: Reinertsen AS
Jobb: HR-rådgiver i Reinertsen AS

Hvordan opplevde du samarbeidet?
Jeg fikk mye støtte og masse gode råd både fra min mentor og andre i REINERTSEN AS.

Hvilke muligheter gav dette deg?
Jeg lærte mye nytt, ble kjent med bedriften og mange ansatte. Men det beste er kanskje at jeg kunne ta i bruk min oppgave og faktisk gjøre noe mer ut av det! Oppgaven resulterte blant annet i en del kurs og brosjyrer for utenlandske ansatte.

Var det noe som var utfordrende?
REINERTSEN AS har et pulserende arbeidsmiljø hvor folk har det travelt.  Møter og intervjuer krevde nøye planlegging og måtte avtales i god tid.

Har du tips til andre studenter?
• Velg et tema som interesserer deg. Det er mye arbeid med masteroppgaveskriving, så hvis du mangler motivasjon og interesse blir det enda hardere.
• Ta i bruk nettverket ditt hvis du er på jakt etter praksisopphold.
• Ta kontakt med de aktuelle bedriftene, men ikke ta det personlig om du får avslag. De fleste av selskapene har en veldig hektisk hverdag. Husk at å ta inn en student krever mye tid og ressurser,  så det kan hende at de rett og slett ikke har kapasitet til det.
• Vær kreativ og tenk stort, det er ikke alltid at drømmejobben venter på oss hos de typiske og mest relevante arbeidsplassene. En ingeniør kan finne lykken ved å jobbe for en humanitær organisasjon, mens en humanist kan trives godt i en tung industri.