Statusmelding

Vil du dele et arrangement på NTNU Bridge? Tips oss på kontakt@bridge.ntnu.no

Ønsker du en karriere innen arkiv- og museumsvirksomhet, historieformidling eller kulturminneforvaltning? Da vil vi anbefale å ta praksis eller skrive en bachelor- eller masteroppgave i samarbeid med en arbeidsgiver innen bransjen. Et oppgavesamarbeid flere fordeler. Du får benyttet din fagkunnskap på en reell problemstilling fra praksisfeltet. I tillegg til faglig praksis får du arbeidslivserfaring og et nettverk i bransjen du kanskje skal jobbe i senere.

Onsdag 8. februar kommer flere representanter fra bransjen for å presentere problemstillinger som de ønsker å løse sammen med studenter på NTNU. Vi får besøk av:

• Hanna mellemsether v/ Museene i Sør-Trøndelag, utviklingsenheten
    Seniorrådgiver i Museene i Sør-Trøndelag og arbeider med forskning, formidling/læring og kompetanseutvikling. Har tidligere vært førstekonservator på Sverresborg Trøndelag Folkemuseum, ledet Norsk Døvemuseum, vært med å utvikle studietilbud Kulmi, og det nye studiet i Arkiv og samlingsforvaltning.
  • Pjotr Juga v/ Ringve
    Preventiv konservator med ansvar for moderne materialer. Ansvarlig for samlingsforvaltning-policyer, beredskapsplaner og kartlegging av samlingsforvaltnings-arbeid. IT-ansvarlig i arkiv og museum.
  • Vigdis Sjelmo v/ Rockheim
    Utdannet musikviter fra NTNU, nå konservator ved Rockheim. Jobber med innsamling, dokumentasjon og utstillingsproduksjon og skal lede arbeidet med et nytt Mediatek der publikum skal få tilgang til store deler av Rockheims digitale arkiv og samlinger.
  • Finn Harald Sandberg v/ Norsk Oljemuseum, Stavanger
    Fagsjef på Norsk Oljemuseum med ansvar for Samlinger, dokumentasjon og forskning. Har 35 års yrkeserfaring fra oljebransjen – både på leverandør og operatørsiden, og har jobbet ved Norsk Oljemuseum siden 2012.
  • Torkel Thime og Ine Fintland v/ Norsk Olje- og gassarkiv, Stavanger
    Torkel Thime er førstearkivar ved Statsarkivet i Stavanger siden 1989. Han har ledet en rekke nasjonale fagprosjekter, senest Norsk olje- og gassarkiv, og har utgitt flere bøker innen historie og arkivfaget. Ine Fintland er førstearkivar ved Statsarkivet i Stavanger siden 2008. De tre siste årene har hun jobbet opp mot ulike forskningsmiljøer innenfor pilotprosjektet Norsk olje- og gassarkiv, samt med tilsyn, forskning om arkivbeskrivelse og undervisning om arkiv ved UIS.
  • Bodil Østerås og Gunhild Rikstad v/ Stiklestad Nasjonale Kultursenter
    Bodil Østerås, arkeolog og fungerende leder ved Egge Museum, og Gunhild Rikstad, seksjonsleder fag og formidling. De ønsker å presentere Stiklestad Nasjonale Kultursenter, arbeidet med nasjonaljubileet 1030 – 2030 og to ulike formidlingsopplegg i forlengelsen av dette temaet som studenter kan ta tak i. Det ene er formidling av faste kulturminner i Trøndelag. Det andre er skoleopplegg innenfor temaet, som kan tilbys til Den kulturelle skolesekken. SNK tilbyr også praksis ved sine museer.

Etter presentasjonene er det lagt opp til samtaler med kandidatene. Her er det viktig at du som student tar kontakt med dem du ønsker å samarbeide med, og sørger for å få den informasjonen du trenger. Mulige samarbeid følges opp videre med faglærer/veileder.

Det vil bli servert kaffe og enkel lunsj.

Meld deg på her innen tirsdag 7. februar for å sikre deg plass:

Hvem er arrangementet for
Studenter