Akademisk skriving Fagprat Ressurser

Gi mer respons på tekstene til hverandre

Å gi og få respons på uferdig tekst er utrolig nyttig! Men mange synes kanskje det kan virke litt skremmende.  Denne videoen forsøker å avlive noen skrivemyter, vise hvordan man kan gi god respons til hverandre og skape en trygg situasjon for både responsgiver og responsmottaker.

våre nettsider kan du lese enda mer om tekstrespons!

Lykke til med å gi og få respons på alle dine tekster!

Dersom du er foreleser

…så kan du gjerne dele denne videoen til studentene dine!

Vi har også laget et ressursark og en PowerPoint som du kan benytte i en totimers gruppetime eller forelesning med studentene dine:

• Ressursark: Responsverksted Ressursark (Print ut todsidig så blir det bare ett ark per student, del det gjerne digitalt til studentene så de kan bruke det igjen og igjen)
  • Powerpoint: Responsverksted PowerPoint (Du må fylle inn navn og endre et par tidsrammer, evt tilpasse andre elementer om du ønsker det)

Vi anbefaler at de får minst 25 minutter til å gi skriftlig respons (dette er alt for kort tid, men det gir et inntrykk) og 20 minutter til muntlig respons (dette kan for noen føles som lenge, med det varierer veldig fra gruppe til gruppe). Sett av fem minutter til å diskutere opplevelsen til slutt.

Legg timen i tidsperioden mellom utlevert oppgave og fristen slik at det føles relevant å gi og få respons for studentene. Oppmuntre studentene til å gi hverandre respons utover denne ene gangen, i andre fag og gjennom hele studiet deres.

Hoel, T.L. (2008). Skriving ved universitet og høgskolar – for lærarar og studentarOslo: Universitetsforlaget
Nygaard, L. P. (2008) Writing for Scholars. A practical guide to making sense and being heard, Oslo: Universitetsforlaget