Ukategorisert

ØK-nytt uke 15

Hei og god fredag!

I dag har jeg to litt større nyheter enn vanlig! For å bygge opp fagenheten vår på Gjøvik trenger vi forsterkninger, særlig med tanke på å få opp flere eksternfinansierte forskningsprosjekter. Det har dukket opp en svært god mulighet for det, ved at prosjektdirektør i SINTEF Raufoss Manufacturing. Ottar Henriksen, blir tilsatt som faggruppeleder fra august av! Han vil ha denne jobben i tre år, ut nåværende lederperiode. Ottar har lang erfaring med å få opp forskningsprosjekter, har bakgrunn som CEO i flere av bedriftene i Raufossklyngen og lang og bred erfaring på samarbeid mellom forskning og industri. Jeg er veldig glad for at han er villig til å gjøre en jobb for oss, og ser frem til et godt samarbeid!

Dette betyr selvsagt at Ottar trer ut av vervet som leder av vårt fakultetsstyre med virkning fra neste møte av. Ny leder blir dermed Berit Rian fra Næringsforeningen i Trondheimsregionen, og det betyr også at første vara Kjetil Hauge fra Sparebanken Møre rykker opp som fast medlem av styret. Kjetil var medlem i styret i interimperioden, og jeg ser frem til å få ham inn som fast medlem igjen.

Den andre store nyheten er at vi har fått på plass en tredje prodekan. Vi har rokkert litt rundt på arbeidsoppgavene i dekanatet. Per Bjarte har fortsatt ansvar for utdanning minus sivilingeniørstudiet på IØT som ligger under et eget regime i FUS. Ann Charlott har ansvar for det samme teknologistudiet og møter i FUS på fakultets vegne, og hun har også ansvar for forskning. Det er en omfattende portefølje, og vi løfter nå ut deler av forskning, deriblant PhD-utdanning til den tredje prodekanen. Dette er professor Jon Olaf Olaussen https://www.ntnu.no/ansatte/jon.o.olaussen. Han er samfunnsøkonom, utdannet på ISØ og jobber som professor ved HHS. Han starter i denne jobben torsdag i neste uke. Jeg gleder meg til å samarbeide med deg, Jon Olaf! Dette blir bra.

Og da vil jeg ønske dere alle en flott helg!

Monica