Ukategorisert

ØK-nytt uke 14

Hei og god lørdag morgen alle! Det er omsider litt varmere vær i Trondheim i dag, med plussgrader, solgløtt og antydning om vår om ikke for lenge. Denne uken har vært fylt opp av møter for min del, men uten at det er så veldig mye å berette. Vi fikk en interessant gjennomgang av trusselbildet fra PST i dekanmøtet tirsdag, noe som også er fulgt opp men en artikkel i Universitetsavisa: http://www.universitetsavisa.no/forskning/2018/04/04/Grensel%C3%B8s-forskning-er-en-utfordring-for-PST-73235.ece Budskapet var at terrorfaren er blitt redusert de siste årene, men faren for etterretning er absolutt til stede, og har økt etter at Kina innførte nye forordninger om krav til å bistå hjemlandet ved utenlandsopphold. Dette er tankevekkende, kanskje mest akutt for de som arbeider med teknologisk forskning, men noe vi alle skal være oppmerksomme på. Vi diskuterte det i instituttledermøtet onsdag, og ble enige om å arrangere et allmøte der vi inviterer PST til å orientere oss om hva man må være spesielt oppmerksom på. Vi kommer tilbake til saken.

Det foregår et arbeid fra fellesadministrasjonen på å evaluere og forbedre ordningen med tjenesteavtaler knyttet til administrative funksjoner i Ålesund og Gjøvik. Vi seks dekanene som har virksomhet en eller begge steder hadde et møte tirsdag, og kom med  innspill. Dette følges opp videre, slik at vi får ordninger på plass som er mer optimale for praktisk bruk.

Jeg sitter i en arbeidsgruppe som utreder økosystemet for innovasjon på NTNU, inkludert TTO, NTNU Accel og den slags. Mye av onsdag gikk med til møte om dette. Videre sitter jeg i en annen gruppe som der på etter- og videreutdanningstilbud innen digitalisering, et tema som har sterk politisk oppmerksomhet om dagen. Til uken arrangeres et alumniseminar i Oslo der rektor legger frem en del av konklusjonene fra gruppens arbeid.

Vi hadde LOSAM-møte om samlokalisering i Rustbygget, og har oppnådd enighet med de tillitsvalgte om fordeling og plassering av arbeidsplasser mellom HHS, ISØ og fakultetsadministrasjonen. Eiendomsavdelingen starter deretter en detaljering av ombyggingsprosjektet videre. Og i gruppen jeg leder for å lage digital politikk for NTNU nærmer vi oss ferdige utkast som skal på bred høringsrunde i hele organisasjonen.

Den største begivenheten denne uken skjedde nok i Ålesund, der vår prodekan for utdanning, Per Bjarte Solibakke fylte 60 år og lot seg behørig feire av kolleger:

Ha en riktig fin helg alle sammen!

Monica