Masterstudentene i Likestilling og mangfold er aktive i samfunnsdebatten og har på kort tid fått hele tre debattinnlegg på trykk.

Samtlige innlegg startet ut som øvinger på våre mastergradsemner, som deretter ble bearbeidet og sendt inn til aktuelle mediekanaler. Som fagmiljø synes vi det er veldig motiverende med så engasjerte studenter og vi håper det bidrar til å gjøre studiet vårt enda bedre kjent.

– Hvorfor får ikke mannlige klimaforkjempere like mye tyn som Greta

Det spurte masterstudente Even Ranheim Karpuz i dette innlegget i trd.by.

» Thunberg får ikke engang full støtte av kvinnelige nordiske ledere i politikken, noe som bidrar til å forsterke utfordringene hun står ovenfor. Er det ikke naivt å tro at Gretha Thunberg lærer mindre av å tale foran verdens ledere i FN, kontra det å ta del i det svenske skolesystemet? Hvor var Erna Solberg når Martin Ødegaard (16) valgte å vie sitt liv til fotballen, eller når tvillingene Markus og Martinus (10) slo gjennom i Melodi Grand Prix Junior? Burde ikke disse barna først og fremste fokusert på skolegangen sin, og praktisert idrett og musikk på fritiden?» skriver Ranheim Karpuz blant annet i sitt innlegg.

På med kjønnsteori-brillene!

«Filosofistudenter går glipp av viktige rollemodeller, tenkere og kunnskap», skriver masterstudent Julie Nesset i dette innlegget i Morgenbladet.

I vår var 10 av 10 nytilsatte filosofer ved institutt for filosofi og religionsvitenskap ved NTNU menn, og en ny pensumbok i ex.phil., Tanke og handling, er nesten kvinnefri.

» Jeg vil påpeke at det i år er 70 år siden Simone de Beauvoir skrev Det annet kjønn, og det er en stund siden. Det er påfallende at vi ikke har kommet lenger og at det å befatte seg med filosofi fortsatt er et mannlig domene», skriver hun blant annet i sitt innlegg.

Et skrikende behov for rasismeoppgjør i norsk politikk

Det mener Oda Okkenhaug som har skrevet dette innlegget i Adresseavisen om Fremskrittspartiets retorikk.

Begrepet «snikislamisering» fikk sin inntreden i den norske debatten i 2009, da Siv Jensen kritiserte tilpasningene som ble gjort for muslimer i Norge, eksemplifisert med servering av halalmat på norske skoler. Frp er forøvrig det eneste partiet som frykter snikislamisering av Norge. Erna Solberg har uttalt at «snikislamisering er et dårlig begrep rett og slett fordi det ikke finnes i vårt samfunn», skriver Okkenhaug blant annet i sitt innlegg.