Visste du at en av verdens få kvinnelige flamencogitarister er fra Asker?

I 2000 reiste Bettina Flater til Sevilla for å forbedre gitarteknikken i flamenco. Hun visste ikke på det tidspunktet at det skulle bli til en karriere innen flamenco. I Sør-Spania oppdaget hun et mannsdominert miljø og ble møtt med kommentarer som «Kvinner har ikke store nok muskler i armene for å kunne spille flamencogitar». På spørsmålet om hvorfor det er så få kvinnelige profesjonelle flamencogitarister, fikk hun til svar: «flamencogitar er veldig vanskelig».

Bettina har motbevist at det er mulig å være kvinne og profesjonell gitarist i det mannsdominerte flamencokulturen. Dette fortalte Bettina om mandag 25. mars da hun holdte konsert for spanskstudentene ved NTNU. Flamenco er en viktig kulturarv i Spania og inngår derfor som en naturlig del av spanskstudiene. Uken før hadde studentene sett på flamencoens utvikling og dens betydning i dagens Spania.

10-års spillerfaring sammen med verdensstjerner i flamencomiljøet, inspirerte henne til å skrive egne låter basert på ulike flamencostilarter og norsk folkemusikk. Gjennom å representere noe som var så typisk spansk, hadde hun blitt mer bevisst på sin egen kulturarv. I Sevilla merket hun hvor stolte folket var av sin egen kultur. Kontrasten til Norge hvor folkemusikk høres sjeldent, kunne man i Sevilla se flamenco spilles i gatene.

På konserten mandag fikk vi gleden av å høre sangen «Rondane» som i tillegg til å bli inspirert av den norske fjellheimen, er basert på flamencostilen Rondeña som har sin opprinnelse i Ronda i Sør-Spania – en stilart hun mener «lukter Norge». Ved å blande spansk og norsk musikk finner hun seg selv.

Under konserten forklarte Bettina om begrepet «duende» som brukes når flamencomusikken oppnår en slags magisk tilstand. Vi som var tilstede var så heldige å få en bit av «duende» på en helt ordinær mandags ettermiddag.

Portrett av Helene Norbeck
Helene Norbeck
Universitetslektor ved NTNU | Nettside

Helene Norbeck er universitetslektor og seniorkonsulent ved Institutt for språk og litteratur.

Hun har Cand.philol i spansk språk fra universitete i Tromsø og  mellomfag statsvitenskap fra Universdad de Granada i Spania og NTNU.

Portrett av Alissa Vik
Alissa Vik
Vik er universitetslektor i spansk språk og spansk/latinamerikansk kulturkunnskap ved ISL. Hun er også doktorgradsstipendiat i latinamerikansk kulturkunnskap ved Universitetet i Bergen og skriver avhandling om unge musikere i Lima, Peru.