Previous Page  8 / 222 Next Page
Information
Show Menu
Previous Page 8 / 222 Next Page
Page Background

8

fotografering og kan bidra til stor trettbarhet hos den enkelte bruker med JNCL.

Jeg har også møtt stor imøtekommenhet hos konsulentene ved senteret, både som

samtalepartnere og med hjelp til løsning på praktiske problemer og gjøremål. En

særlig takk rettes til pedagogene Torill Skjærseth, Jan Erik Enge, Bente Corneliussen

og Eli Krokstad for stor imøtekommenhet ved fotografering under kurs i Statped

midt, fagavdeling syn (tidligere Tambartun kompetansesenter). En varm takk rettes

også til seniorrådgiver Mohammed Beghdadi for faglig støtte og rådgiving underveis.

Likeså vil jeg takke ledelsen i Statped for et godt samarbeid, spesielt med tanke på

tilretteleggelse for skrivearbeidet. Det har også vært betryggende og positivt for meg

å ha hjelp til kvalitetssikring på det medisinske stoffet ved dr. med. Ingrid B. Helland

ved barneavdeling for nevrofag, Rikshospitalet og det pedagogiske ved seniorrådgiver

Anne Grethe Tøssebro, fagavdeling syn, Statped.

Jeg må også rette en takk til skoler, boliger og fysikalske institutter, hvor man har

stilt personale og lokaliteter til disposisjon og endret rutiner for å imøtekomme våre

behov. Likeså vil jeg takke alt personale og de fysioterapeutene som har bidratt med å

etterkomme mange spesielle ønsker, pluss samtykket i å være fotoobjekter.

For å illustrere aktiviteter og forhold i teksten har det vært klargjørende med et

rikholdig billedmateriell. Derfor må jeg sist, men ikke minst, takke til de to som

har bistått med fotografering:

Anne Louise Engh (ALE) og Ole Bjørn Lier (OBL)

fra henholdsvis Statped midt og Statped sørøst. Begge har strukket seg langt for å

imøtekomme behovet for detaljerte illustrasjoner.

Innsatsen til alle de som er nevnt ovenfor har bunnet i et oppriktig ønske om å få

i stand noe som kan være nyttig og konkret for alle som har berøring med denne

gruppen. Det er mitt håp at de som leser denne boka vil kunne finne noe som er

relevant for dem og deres barn/elev/bruker på det nivået han eller hun befinner seg og

kunne utnytte det til fremgang i funksjon, vedlikehold av ferdigheter eller til å legge

inn i en ramme for gode opplevelser.

I tillegg vil jeg til forslagene i denne boka anbefale «Bevegelsesglede for

synshemmede», utgitt ved

Tambartun i 2012. Her finner man informasjon om

motorisk aktivitet og praktisk-pedagogisk

tilrettelegging for grunnleggende aktiviteter

som f.eks. gange, løp, hopp osv. og mange gode ideer til aktiviteter og øvelser, som

egner seg godt til JNCL-elever i tidlige faser av sykdommen.

Melhus, april 2016

Rita Hinsverk Jeremiassen