Previous Page  7 / 222 Next Page
Information
Show Menu
Previous Page 7 / 222 Next Page
Page Background

7

Forord

Barn og unge med diagnosen NCL utgjør en liten gruppe på landsbasis. Derfor er

det lite sannsynlig at personer innenfor ulike fagmiljøer tilknyttet undervisning,

opplæring og andre forhold i dagliglivet får annen enn fragmentarisk opplæring på

dette i sin utdannelse. Behovet for kompetanseoppbygning har hittil vært møtt med

kurs tilknyttet de ulike institusjonene som er koblet inn når diagnosen fastsettes.

Foreldreopplæring og oppfølging har også fulgt samme mønster.

Tradisjonelt har det medisinske aspektet hatt mye fokus, godt underbygd i hva man til

enhver tid har hatt kunnskap om mht. nevrodegenerative sykdommer. Forskning har

også hittil stort sett hatt dette som fokus. Når det gjelder læring, sosiale ferdigheter og

andre forhold som sterkt berører den enkeltes dagligliv, har det vært, og er, relativt lite

skriftlig materiell familien og hjelpeapparatet kan støtte seg til. Behovet for praktisk

råd og veiledning er stort. Som fysioterapeut tilknyttet kroppsøvingsseksjonen har

vi erfart den store etterspørselen etter skriftlig støttemateriell med hensyn til fysisk

funksjon og praktiske tiltak.

Med bakgrunn i dette behovet vil undertegnede forsøke å etterkomme dette ønsket

ut fra sitt fagfelt. Det blir gitt en kort orientering om sykdommen NCL og dens

konsekvenser både medisinsk, pedagogisk og sosialt. Hovedfokus er imidlertid lagt

på motorikken, med konkrete forslag til aktiviteter og øvelser tilpasset ulike faser av

utviklingen og forslag til ulike aktiviteter i fritiden. Jeg er takknemlig for å ha fått

stilt til rådighet alt materiale samlet gjennom mer enn 30 år av kroppsøvingslærer

Edvin Bye. Dette er et register med mange praktiske detaljer, som har vært til god

støtte underveis. For noen år siden ble det påbegynt et forskningsprosjekt med

temaet NCL og helse,

ledet av professor Liv Berit Augestad, NTNU (Institutt for

nevromedisin) og med deltagelse av cand. idrett, Eli Krokstad, kroppsøvingslærer

Edvin Bye og undertegnede. I den forbindelse ble det

utarbeidet et skjema, hvor deler

av dette (

side 73-75)

med resten av gruppens godkjenning, er tatt med

under kapitlet

«Testprosedyrer».

Arbeidet med denne boka har imidlertid bare vært mulig med velvillig assistanse fra

NCL-brukernes foreldre, som har godkjent oppdraget mitt uten restriksjoner, hvor

mange også har gitt meg tilgang til private bilder. De har vært til uvurderlig hjelp til

å illustrere situasjoner utenfor trenings- og aktivitetsrom. Jeg er også imponert over

barna og ungdommene med JNCL, som har stilt opp og tålmodig gjennomført og

repetert alle bevegelser og øvelser og selv kommet med nye ideer. Jeg vil også rette

en varm takk til to foreldrepar som har stilt barna sine til disposisjon for at jeg skulle

få en fullstendig billedoversikt over kartleggingsprosedyrene, noe som medfører mye