Previous Page  10 / 222 Next Page
Information
Show Menu
Previous Page 10 / 222 Next Page
Page Background

10

I min praksis som fysioterapeut ved Tambartun kompetansesenter har jeg hatt svært

mange henvendelser fra lokale fysioterapeuter som har fått ansvar for oppfølging av

barn og unge med JNCL og som har vært usikre på hva som karakteriserer diagnosen

og hva som bør prioriteres av fysioterapi. Likeså har det vært et sterkt behov for

generelle råd og retningslinjer når det gjelder forslag til adekvate øvelser, f.eks. i

sammenheng med kroppsøving, eller som en del av fritiden. Derfor retter boka seg

til alle som er involvert i arbeidet med å gi et godt tilbud mht. fysisk fostring, både

kroppsøvingslærere, fysioterapeuter, foreldre og personale i bolig og arbeidssted,

og andre. I form av å øke sin helsegevinst er motorisk aktivitet betydningsfullt

for alle. Mennesker med en eller flere funksjonshemminger trenger på flere måter

tilrettelegging, enten ved spesifikke læringsprosedyrer, endringer i sitt fysiske miljø

eller begge deler, pluss ofte spesielle øvelser eller bevegelser for å kunne utvikle og

opprettholde funksjoner med henblikk på å delta optimalt i aktivitet. For å kunne

se hvordan sykdommen påvirker fysisk funksjon, har det vært nødvendig til dels å

beskrive hvordan NCL arter seg. Siden JNCL oftest debuterer i sen førskolealder,

er tiltakene bygd opp omkring øvelser/aktiviteter som er vanlige for denne

alderskategorien og videre oppover. Disse kan innlæres godt ved hjelp av lang tids

praksis og tilpasses senere funksjonstap.

Ved tidlige former for NCL, dvs. den infantile (INCL) og sen-infantile (LINCL),

er progresjonen hurtig og funksjonstapet massivt,

( jfr. kap. 2.3.).

Dette blir en helt

annen og mer behandlende form for tilnærming når det gjelder motorisk stimulering,

og også innenfor et lavere alders- og funksjonsnivå enn det som er tilfelle med JNCL.

Dette er enda en årsak til at boka i all hovedvekt er rettet mot sistnevnte gruppe.

Ved JNCL er utviklingen langsommere og har et annerledes forløp. Fordi levealderen

er lengre og funksjonstapene sprer seg over flere år, berøres de av et større apparat,

som ved siden av helsevesenet i svært stor grad involverer aktivitet, trening og idrett

på mange arenaer. Barna aktiviseres mye, både i skole og fritid. I tillegg settes det inn

fysioterapitiltak tidlig i forløpet.

Det er en stor fordel å forsøke å få barnet til å være generelt aktiv i så stor grad som

mulig helt fra diagnostiseringen. På dette tidspunktet er allerede synsnedsettelsen

et faktum, og barnet kan utvikle angst for å bevege seg mye og hurtig. Derfor

bør det nedlegges et arbeid med å lage prosedyrer som kan øke barnets trygghet

og i tillegg finne frem til særskilte aktiviteter innenfor aktivitet og idrett som

appellerer til den enkelte. Det er også viktig at det er så stor kontinuitet som mulig

når det gjelder de som står for den daglige kontakten med brukeren, og også at

spesialister som omfattes av ansvarsgruppene er de samme. I situasjoner hvor det

forekommer brudd i kontinuitet, er det av stor betydning at nye medspillere får faglig

og praktisk oppdatering. Bokas bidrag til dette er en forholdsvis stor del merket