Previous Page  17 / 114 Next Page
Information
Show Menu
Previous Page 17 / 114 Next Page
Page Background

Kommunikasjon med barn via tolk

17

Flerfaglig samarbeidsprosjektet

Vi har med erfaringene beskrevet over som bakgrunn

gjennomført et dette prosjekt hvor vi tilbød tolk

regelmessig over en periode og gjennom å filme ulike

situasjoner i barnehagen ville se på kommunikasjonen,

og hvordan vi kunne lette kommunikasjonen for barn

som ikke behersker norsk språk. Vi ønsket å se på

hvordan systematisk bruk av tolk i en oppstartfase kan

gjøre det mulig for personalet å innfri sin lovpålagte

informasjonsplikt overfor foreldre og barn, og lette/bedre

hverdagen for barn som ikke behersker norsk når de

møter et pedagogisk tilbud i Norge.

Hovedmålene var å øke bevissthet og kompetanse blant

tolker og andre fagpersoner om kommunikasjon med små

barn via tolk, og å oppfylle barns rettigheter til å forstå,

uttale seg og bli hørt, som lovfestet i Menneskerettsloven

(1999). Vi ønsket å gi tolker og fagpersoner systematisk

erfaring og mulighet til å etablere gode rutiner i å

kommunisere med barn via tolk. Vi håper at prosjektet

bl.a. skulle gi grunnlag for å lage retningslinjer for

bruk av tolk til barn, og gi basis for ulike fagseminar og

undervisningsmateriell.

Vi har i prosjektet samlet inn data fra tolking til 8 ulike

førskolebarn i alderen 4-6 år som er ny i en norskspråklig

barnehage. Materialet består i tillegg til filming av ulike

tolkesituasjoner, av semistrukturerte intervju med den

voksne, tolken og barnet. Vi har fokusert på barn som er

minoritetsspråklige og har lite utviklet norsk språk.

Vi valgte barnehagen som arena for dette prosjektet,

men kunne like gjerne ha valgt skolen, eller kanskje

helsetjeneste eller barnevern. Dette er andre arenaer

der kommunikasjon med det enkelte barn er viktig

for å komme i gode sirkler for vekst og utvikling. En

av motivasjonene for å velge barnehagen som arena

for prosjektet er at barna tilbringer mye av den våkne

tiden sin der, det er relativt høy voksendekning og at

barnehagelærere i utgangspunktet har stor kompetanse på

kommunikasjon med barn fra sin grunnutdanning.