Previous Page  13 / 114 Next Page
Information
Show Menu
Previous Page 13 / 114 Next Page
Page Background

Kommunikasjon med barn via tolk

13

Fagrapportens oppbygning

Rapporten er inndelt i 11 kapitler. De første 7 kapitlene

består av materiale som belyser vår forforståelse for å

gjøre denne studien og rammen for analysene av vårt

innsamlede materiale. De siste 3 kapitlene beskriver

selve designet av studien, funn, analyser og resultater,

diskusjoner og til slutt konklusjoner.

Kapittel 1 beskriver prosjektet bakgrunn som blant annet

er kliniske og praktiske erfaringer fra prosjektdeltagernes

profesjonelle arbeid med barn som opplever utenforskap

på grunn av kommunikasjonsvansker med omgivelsene.

Kapittel 2 presenterer problemstillingene for prosjektet

og som diskuteres i denne rapporten. Her omtales og

delmål knyttet til prosjektet for å bedre og tilby mer

likeverdige kommunikasjonsprosesser for alle barn.

Kapittel 3 gir en beskrivelse av barns rettigheter ut fra

internasjonale konvensjoner og norsk lov- og planverk

knyttet til språk og kommunikasjon. Hørselshemmede

og samiske barns rettigheter blir også omtalt i dette

kapittelet.

I kapittel 4 refereres relevante teoretiske referanser. Dette

er blant annet tidligere studier knyttet til språktolking

for barn, studier knyttet til tolking for hørselshemmede

barn, kunnskap om praktisk arbeid med tolk, tolkefaglig

yrkesetikk og tolkefaglig kunnskap om tolking både

generelt og det som særskilt er skrevet om tolking for

barn

I kapittel 5 gjengis retningslinjer for tolkefaglighet slik

det formelt er beskrevet for offentlige tolkebrukere i vårt

land.

Kapittel 6 omhandler barnehagefaglige perspektiver

og teoretiske overbygninger for å kunne analyserer

betydningen av evne til verbalspråklig kommunikasjon og

utfordringer ved oppstart i barnehagen.

Her beskrives relevante statlige føringer for

barnehagens arbeid knyttet til kommunikasjon med

minoritetsspråklige barn og foreldre, føringer for

oppstartsperiode og tilvenning til barnehagen og noe om

første og andrespråkutvikling i barnehagen.

I kapittel 7 blir noen relevante psykologiske perspektiver

knyttet til dette prosjektet med tilvenning i barnehagen

kort referert. Prosjektet knyttes opp til tilknytningsteori

og utviklingsfremmende samspill, utvikling av

sekundærtilknytning og kunnskap om stress.

Kapittel 8 er en beskrivelse av prosjektet og dets design

og fremgangsmåte, våre metodevalg og refleksjoner rundt

kvalitativ metode og vitenskapelighet. Intervjuguidene

som er brukt i datainnsamlingen omtales også her og

intervjumalene ligger i vedlegget til fagrapporten

Kapittel 9 gjengir hovedfunn fra studien knyttet til

våre problemstillinger. Resultatene som rapporteres

kommer i hovedsak fra materialet fra intervjuene med

våre informanter og er delt inn i separate analyser av

barneintervjuene, intervjuene med barnehagelærerne

og intervjuene med tolkene i prosjektet. Det er en kort

oppsummering av hovedfunn etter hver intervjuanalyse.

I kapittel 10 er diskusjon ordnet i forhold til

problemstillingene for prosjektet men også delt opp

i barneperspektiv tolkefaglige- og barnehagefaglige

perspektiver.

Rapporten avsluttes med kapittel 11 hvor

problemstillingene søkes besvart og noen

hovedkonklusjoner og anbefalinger løftes frem.