Previous Page  21 / 114 Next Page
Information
Show Menu
Previous Page 21 / 114 Next Page
Page Background

Kommunikasjon med barn via tolk

21

Kapittel 3

Barns rettigheter knyttet til

språk og kommunikasjon

Om retten til å bli hørt og si sin mening

Barnekonvensjonen (2003) er i artikkel 12,13 og 30

tydelig på hvilke rettigheter barn har med tanke på å få

uttrykke seg og bli hørt:

Artikkel 12: – Om å si sin mening:

«… retten til fritt å gi uttrykk for disse synspunkter…»

«1. Partene skal garantere et barn som er i stand til å gjøre

danne seg egne synspunkter, retten til fritt å gi uttrykk for

disse synspunkter i alle forhold som vedrører barnet, og

tillegge barnets synspunkter behørig vekt i samsvar med

dets alder og modenhet.

2. For dette formål skal barnet særlig gis anledning til å

bli hørt i enhver rettslig og administrativ saksbehandling

som angår barnet, enten direkte eller gjennom en

representant eller et egnet organ, på en måte som er i

samsvar med saksbehandlingsreglene i nasjonal rett»

(s.13)

Alle barn har altså rett til å si sin mening,

og deres mening skal bli tatt på alvor.

Artikkel 13: – Om ytrings- og opplysningsfrihet:

«… frihet til å søke, motta og meddele opplysninger…»

«1. Barnet skal ha rett til ytringsfrihet; denne rett skal

omfatte frihet til å søke, motta og meddele opplysninger

og ideer av ethvert slag uten hensyn til grenser, enten det

skjer muntlig, skriftlig eller på trykk, i kunstnerisk form

eller gjennom en hvilken som helst uttrykksmåte barnet

måtte velge.

2. Utøvelsen av denne rett kan undergis visse

begrensninger, men bare begrensninger som er fastsatt

ved lov og som er nødvendige:

a) av hensyn til andres rettigheter eller omdømme, eller

b) for å beskytte nasjonal sikkerhet, offentlig orden (ordre

public) eller offentlig helse eller moral» (s. 13).

Alle barn har altså rett til å få informasjon om det de lurer

på og rett til å gi uttrykk for det de mener, så lenge det ikke

bryter med andre sine retter.

Artikkel 30: Kulturelle, religiøse og språklige rettigheter:

«... skal et barn som tilhører en slik minoritet... ikke

nektes... å bruke sitt eget språk»

«I stater hvor det finnes etniske, religiøse eller

språklige minoriteter eller personer som tilhører en

urbefolkning, skal et barn som tilhører en slik minoritet

eller urbefolkningen, ikke nektes retten til sammen

med andre medlemmer av sin gruppe å leve i pakt

med sin kultur, bekjenne seg til og utøve sin religion,

eller bruke sitt eget språk» (s.23-24). Derfor kan disse

sitatene fra Barnekonvensjonen begrunne bruk av tolk

i barnehage når barn ikke behersker det språket som

brukes, eller når ingen andre behersker barnas språk der.

FNs Barnekonvensjon er i Norge inkorporert i Norsk

lov gjennom Menneskerettsloven (Lov om styrking

av menneskerettighetenes stilling i norsk rett (1999).

Siden Menneskerettsloven er overordnet alt annet

lovverk i Norge, har barn juridisk sterke rettigheter

på dette området. Konvensjonen om barns rettigheter

følges av et dokument med generelle kommentarer som

utdyper fortolkningen av FNs barnekonvensjon. I dette

dokumentet uttrykkes tolkingen av Artikkel 12 enda

sterkere enn i selve konvensjonen: «Artikkel 12 nr. 1

slår fast at partene “skal garantere» barnets rett til fritt

å gi uttrykk for sine synspunkter. “Skal garantere» er en

spesielt kraftfull juridisk term som ikke etterlater noe

rom for skjønn fra partenes side. Partene er derfor strengt

forpliktet til å treffe egnede tiltak for å gjennomføre

denne retten fullt ut for alle barn» (Konvensjonen om

barns rettigheter, Generelle kommentarer 2009, s.8).