Previous Page  19 / 114 Next Page
Information
Show Menu
Previous Page 19 / 114 Next Page
Page Background

Kommunikasjon med barn via tolk

19

Kapittel 2

Problemstillinger

Hovedmål med prosjektet er å øke bevissthet og

kompetanse blant tolker og andre fagpersoner om

kommunikasjon med barn via tolk og å vise hvordan en

kan oppfylle barns rettigheter, jf. Menneskerettsloven

(1999).

Delmål

• Tilby likeverdige kommunikasjonsprosesser i en

kontaktetableringsfase når man ikke deler språk

• Lette tilpasningen og sekundærtilknytningen for barn

som er nye i Norge

• Forebygge misforståelser og konflikter

• Økt bruk av tolk for barn

• Gi tolker systematisk erfaring med å tolke for barn

• Bidra til at barnehagen etablerer gode rutiner i

systematisk bruk av tolk for barn.

Følgende problemstillinger er undersøkt

og belyst i dette prosjektet:

• Hva er spesielt ved å kommunisere med barn via tolk?

• Kreves det særskilt kompetanse i tolkesituasjoner med

barn?

• Hva er utfordringene og mulighetene i tolkemedierte

samtaler mellom barn og voksne med utgangspunkt

i respektive barnets, barnehagelærerens og tolkens

opplevelser?