Previous Page  10 / 114 Next Page
Information
Show Menu
Previous Page 10 / 114 Next Page
Page Background

Kommunikasjon med barn via tolk

10

Nasjonalt fagseminar, Kommunikasjon med barn via

tolk – barn som ikke deler språk med andre, arrangert av

Prosjektgruppen og RVTS Midt, Trondheim, 3. Mars

2015.

Funn fra prosjektet er også dokumentert i bokkapittel

«Språk, mestring og identitet. Kommunikasjon via tolk i

tilvenningsfasen i barnehagen» (Kanstad, 2015).

Vi har et stort datamateriale: Ikke alle deler av dette

materialet er berørt i denne rapporten. Det gjelder

spesielt analyse av videopptak av tolkede situasjoner. Vi

har planer om flere fagartikler fra materialet.

Vi vil først og fremst rette en stor takk til alle barn

og foreldre som ha vært involvert i prosjektet og til

barnehagene med pedagogiske ledere og øvrig personale

for deres store og viktige innsats for at dette prosjektet

skulle kunne realiseres.

Vi takker særskilt de barna, pedagogene og tolkene som

har vært våre informanter, for deres tid, refleksjoner og

tålmodighet.

Vi takker også styrere og fagledere i de tre barnehagene

som har bidratt med viktige innspill og tilbakemeldinger i

fasen hvor prosjektet ble utformet og som har lagt til rette

for at prosjektet kunne gjennomføres.

Vi vil også takke våre arbeidsgivere som har vist interesse

for prosjektet og gitt oss rom til å arbeide med dette i

ellers travel arbeidshverdag. Vi vil rette en særskilt takk

til Tolk-Midt i Trondheim kommune som har bidratt

med logistikk og planlegging av ukene med tolking og

det beste som var å oppdrive av tolketjenester til dette

formålet. RVTS Midt har gitt oss midler til layout og

trykk av denne rapporten.

Vi takker professor Hanne Skaaden ved Høyskolen i

Oslo, Monika Seland førsteamanuensis ved DMMH og

Solveig Gravråkmo for gjennomlesning og konstruktive

kommentarer til denne fagrapporten i dens sluttfase,

Vi fire fagpersoner, som har vært samarbeidspartnere

i prosjektet vil også takke hverandre. Med dette

samarbeidet har vi tilbrakt mye tid sammen over år,

og takker hverandre for den faglighet og refleksjon vi

har fått delt med hverandre og for det inspirerende og

viktige fagnettverket som med dette er skapt mellom

våre institusjoner. Vi har alle lært mye nytt utover eget

fagfelt i dette samarbeidet. Vi har en plan for videreføring

av dette prosjektet med en ny studie som fokuserer

på kommunikasjon via tolk til de aller minste barna i

barnehagen, men foreløpig uten noen finansiering av

dette videreføringsprosjektet.

Vi har valgt å rapportere funn og resultater i en mer

fyldig fagrapport fordi vi har funnet lite skriftlig materiale

om tolking og barn. Vi håper at dette prosjektet kan være

til inspirasjon for andre som vil sikre barns behov for, og

rett til kommunikasjon når de ikke deler nok språk med

omgivelsene.

Trondheim, august 2016

Jorunn Gran