Previous Page  6 / 114 Next Page
Information
Show Menu
Previous Page 6 / 114 Next Page
Page Background

Kommunikasjon med barn via tolk

6

Kapittel 7

Psykologiske perspektiver...............................................................................................................................39

Tilknytningsteori og utviklingsfremmende samspill når en ikke deler verbalspråk........................................... 39

Tilknytning og barnehagelæreren som sekundær tilknytningsperson - et grunnleggende behov...................... 39

Stress ................................................................................................................................................................ 40

Den voksne som en trygg base og bruk av tolk - tid og trøst............................................................................ 41

Kapittel 8

Beskrivelse av prosjektet Kommunikasjon med barn via tolk............................................................................43

Deltagere/informanter...................................................................................................................................... 43

Framgangsmåte og metode............................................................................................................................... 43

Valg av forskningsmetode................................................................................................................................. 44

Intervjuguidene................................................................................................................................................. 47

Kapittel 9

Analyse, resultater og funn. ............................................................................................................................49

Utfordringer i prosjektet .................................................................................................................................. 49

Analyse av barneintervjuene............................................................................................................................. 50

Funn fra barna. Barns opplevelser og erfaringer................................................................................................ 51

Oppsummering av funn fra intervju med barna................................................................................................ 52

Analyse av intervjuene med barnehagelærerne . ............................................................................................... 53

Oppsummering av funn fra intervjuene med barnehagelærerne ..................................................................... 65

Analyse av intervjuene med tolkene.................................................................................................................. 66

Oppsummering av funn fra intervjuene med tolkene. ...................................................................................... 76

Kapittel 10

Diskusjon: Hva er

spesielt

med å tolke for små barn, hvilke

utfordringer

og

muligheter

ligger

i kommunikasjon med barn via tolk på barnehagens arena? .............................................................................79

Strukturerte situasjoner er enklere, men pedagogiske muligheter i de ustrukturerte......................................... 79

Tolkens yrkesprofesjonalitet ved tolking i barnehagen...................................................................................... 81

Barnehagelærers yrkesprofesjonalitet ved bruk av tolk i barnehagen................................................................. 85

Hva er det spesielle med å tolke for barn ut fra et barneperspektiv................................................................... 88

Kapittel 11

Konklusjoner: Hva er spesielt med kommunikasjon med barn via tolk på barnehagens arena?...........................95

Barnas utbytte og viktige forutsetninger som må ivaretas................................................................................. 95

Tolker som skal tolke for barn i barnehage trenger spesiell kompetanse........................................................... 95

Barnehagelærer må ta sitt ansvar som fagperson ved bruk av tolk til barn i barnehagen................................... 96

Situasjoner i barnehagen hvor det vil være ekstra viktig å bruke tolk................................................................ 97