Previous Page  5 / 114 Next Page
Information
Show Menu
Previous Page 5 / 114 Next Page
Page Background

Kommunikasjon med barn via tolk

5

Innhold

Forord............................................................................................................................................................9

Sammendrag..................................................................................................................................................... 11

Summary.......................................................................................................................................................... 12

Fagrapportens oppbygning.............................................................................................................................13

Kapittel 1

Innledning.....................................................................................................................................................15

Kapittel 2

Problemstillinger ...........................................................................................................................................19

Kapittel 3

Barns rettigheter knyttet til språk og kommunikasjon. ....................................................................................21

Om retten til å bli hørt og si sin mening. ......................................................................................................... 21

Rammeplanen for barnehagen.......................................................................................................................... 22

Hørselshemmede og samiske barns rettigheter................................................................................................. 22

Kapittel 4

Teoretiske referanser og tidligere studier.........................................................................................................25

Språktolk for minoritetsspråklige barn............................................................................................................. 25

Studier om bruk av tolk for hørselshemmede barn........................................................................................... 25

Praktisk arbeid med tolk................................................................................................................................... 26

Tolkens egenskaper og tolkefaglig yrkesetikk. .................................................................................................. 27

Tolkens budskap og tolken som deltaker i tolkingen........................................................................................ 28

Synliggjøring av maktstrukturer i tolking......................................................................................................... 28

Bruk av tolk når barnet har spesielle behov....................................................................................................... 29

Kapittel 5

Retningslinjer for tolkefaglighet. ....................................................................................................................31

Formelle retningslinjer for bruk av tolk i offentlig sektor. ................................................................................ 31

Kapittel 6

Barnehagefaglige perspektiver........................................................................................................................33

Språktolking for barn i barnehagen.................................................................................................................. 33

Oppstartsperioden for nye barn i barnehagen................................................................................................... 34

Barns første – og andrespråkutvikling i barnehagen......................................................................................... 35

Tilskuddsordninger........................................................................................................................................... 36

Barnehagens ansvar for barns rett til ytring, medvirkning og kommunikasjon................................................. 37

Minoritetsbarns utfordringer ved oppstart og i samspill, lek og læring............................................................. 38