Studentaktiv læring med store studentgrupper: flervalgsoppgaver i sentrum

Authors

  • David Micheron Institutt for fysikk og teknologi, UiT Norges arktiske universitet
  • Maarten Beerepoot Institutt for kjemi, UiT Norges arktiske universitet

DOI:

https://doi.org/10.5324/njsteme.v8i1.5117

Abstract

To viktige prinsipper for å øke studentenes læring i undervisning er aktiv deltagelse og formativ vurdering. Innføring av disse prinsippene i undervisning med store studentgrupper kan imidlertid by på utfordringer, særlig i nettbasert undervisning. En mulig løsning kan være bruk av flervalgsoppgaver som diagnostisk testing med innsamling av svarene og påfølgende formativ vurdering, der flervalgsoppgavene er satt i sentrum av undervisningen. I dette bidraget er vi opptatt av følgende to spørsmål: Hvordan påvirker denne undervisningsformen studentenes oppmerksomhet, motivasjon og opplevd læringsutbytte? Hva er fordeler og ulemper med gruppediskusjon som en del av opplegget? Vi har introdusert undervisning med flervalgsoppgaver i sentrum både med gruppediskusjon i et fysikkemne og uten gruppediskusjon i et kjemiemne. I en felles skriftlig studentevaluering i nettbaserte implementasjoner i de to emnene rapporter studentene høyt opplevd læringsutbytte, økt motivasjon til forberedelse og deltagelse, samt at flervalgsoppgavene hjelper å holde oppmerksomhet oppe. Vi ser også at andel riktige svar på de aller fleste oppgaver øker betydelig etter gruppediskusjon. Økt tidsbruk med gruppediskusjon fører imidlertid til at antall oppgaver som behandles halveres. Undervisning med flervalgsoppgaver i sentrum er fleksibel fordi det kan implementeres i ulike fag, både fysisk og på nett, både med og uten gruppediskusjon og uten skaleringsproblemer med større studentgrupper, som kan være fordelt over ulike campuser. Dermed kan undervisningsformen overføres til mange andre begynneremner i STEM-fagene.

Downloads

Download data is not yet available.

Downloads

Published

2024-02-16

How to Cite

Micheron, David, and Maarten Beerepoot. 2024. “Studentaktiv læring Med Store Studentgrupper: Flervalgsoppgaver I Sentrum”. Nordic Journal of STEM Education 8 (1):17-26. https://doi.org/10.5324/njsteme.v8i1.5117.

Issue

Section

Nordic Journal of STEM Education - Research articles