Mengden av organiserte læringsaktiviteter og sammenhengen med studentenes motivasjon, egeninnsats og overordnede tilfredshet med studiet

Authors

  • Eirik Abrahamsen University of Stavanger
  • Jan Terje Kvaløy University of Stavanger
  • Jon Tømmerås Selvik University of Stavanger
  • Dag Husebø University of Stavanger

DOI:

https://doi.org/10.5324/njsteme.v4i2.3997

Abstract

I høgskole- og universitetsstudier er det stor forskjell på mengden av læringsaktiviteter som organiseres av institusjonene. Det er med dette utgangspunktet vi i denne studien vil undersøke hvorvidt det er sammenheng mellom mengden av organiserte læringsaktiviteter og studentenes motivasjon, egeninnsats og overordnede tilfredshet med studiet. Tilbakemeldinger fra over 1700 studenter ved Universitetet i Stavanger, samlet inn til Studiebarometeret i 2018 danner grunnlaget for studien. Dataene viser at det ikke er signifikant sammenheng mellom mengden av organiserte læringsaktiviteter og studentenes motivasjon, egeninnsats eller studentenes overordnede tilfredshet med studiet. Dette trenger imidlertid ikke å bety at slike sammenhenger ikke finnes, men at sammenhengene kan være mer komplekse enn hva vi klarer å fange opp i denne studien. Det er med dette grunnlaget at vi avslutningsvis i artikkelen reflekterer og diskuterer rundt ulike didaktiske og pedagogiske forhold som kan ha påvirkning på den undervisningen og læringen som foregår.

Downloads

Download data is not yet available.

Downloads

Published

2021-09-07

Issue

Section

Nordic Journal of STEM Education - Full Papers