Problemstillinger for studentoppgaver på bachelor/masternivå med bedrifter/prosjekt i Oppdal/Rennebu

Expires
Education level
Started bachelor/master (1.-3. yr)
Started master (4.-5. yr)
Field of study
Architecture and Physical Planning
Biology and Biochemistry
Civil Engineering
Computer Science and Information Technology
Geology, Geomatics, and Petroleum Sciences
History, Philosophy, and Cultural Heritage
Communication and Media Production
Environment and Sustainability
Product- and Industrial Design
Psychology
Social and Political Sciences
Economy, Administration and Marketing
Type
Master's thesis
Bachelor's thesis
Other assignments / unpaid work
Responsibilities
Other tasks
County
Trøndelag
Optional / Work from home
Info on how to apply
Send en epost med mer info om interesser og ønsker. Videre avklaring av relevante problemstillinger kan gjøres gjennom et digitalt møte
E-mail for application
kristine@nasjonalparkhagen.no

Universitetsavtalen mellom Nasjonalparken Næringshage, Oppdal kommune og NTNU muliggjør at studenter kan kobles opp mot spennende bedrifter, prosjekt og problemstillinger i Oppdal/Rennebu og omegn. Studentene får mulighet til å arbeide med dagsaktuelle og relevante problemstillinger tilknyttet en rekke fagområder i distriktet. 

Problemstillinger kan vinkles inn mot det offentlige, små- og mellomstore bedrifter eller mer generelt for Oppdals-samfunnet. Næringer som er sentralt i Oppdal er:

  • fritidsboligutvikling
  • bygg- og anlegg
  • skiferindustri
  • landbruk og reindrift
  • reiseliv
  • handel

Oppdal er en typisk rekreasjonskommune, som skaper interessante problemstillinger i møtet mellom tilreisende/fritidsinnbyggere og lokalsamfunn. Konkrete problemstillinger eller vinklinger finner vi frem til i dialog. Om andre temaområder er mer interessante kobler vi gjerne opp med aktuelle aktører/miljø lokalt.

Nasjonalparken Næringshagen har tett samarbeid med næringslivet og kommunene i Oppdal og Rennebu. Vi tilbyr dialog med studentene gjennom hele oppgaveperioden, fleksibel arbeidsplass i våre lokaler i Oppdal (Krux Oppdal Innovasjonssenter), og kobler studenter på relevante aktiviteter, prosjekt, bedrifter, fagmiljø mm. Vi kan også være behjelpelige med å finne overnattingsmuligheter ved behov.   

Vi har siden 2019 hatt 80 studentoppgaver og legger stor prestisje i å følge opp og legge til rette for studentene.

For vår/høst 2024 kan eksempelvis følgende tema/problemstillinger være aktuelle (listen er ikke uttømmende og oppdateres løpende):

 

NATURPOSITIV FRITIDSBOLIGUTVIKLING

Fritidshus beslaglegger natur, i Norge står hytteutbygging for rundt en fjerdedel av den totale nedbyggingen. Tap av natur er identifisert som den største globale risikoen for samfunn, økonomi og biologisk mangfold. Hvordan kan vi bidra til at hyttenæringen går i en naturpositiv retning? Dette skal vi se på i et treårig prosjekt, sammen med fagpartnere i Norge og Sverige. Her er vi interessert i studentoppgaver fra en rekke områder. Synes du temaet er interessant, men finner ikke din problemstilling i forslagene under, ta gjerne kontakt!

  • The potential of re-use of buildings for living and sustainable local communities (closed schools, empty houses, barns, cabins)
  • Flexible cabins and secondary homes - how to build for uncertainty (demography, market, needs, climate)
  • Re-use of building materials in cabins. What is the potential emission wise?
  • Nature positive and sustainable communities - is it possible to make a low footprint cabin in Oppdal that is both nature positive and has a positive impact on local communities?
  • Hvilke deleløsninger er mulige for fremtidens hyttefolk?
  • Hvordan kan vi få til sirkulærøkonomi i små hyttetun og i hele fritidsbolignæringen?
  • Hvordan kan vi sikre at ny kunnskap om naturpositiv fritidsboligbygging blir tilgjengelig for forvaltning og utbyggere?
  • Hvilke byggemetoder er mest skånsomme for naturen i et livsløpsperspektiv?
  • Hvilke hindringer opplever forvaltning og utbyggere som viktig aktør i det grønne skiftet, og hvilke muligheter finnes for å løse dem?

 

INNOVASJON I DISTRIKTET

Distrikts-Norge preges av lav innovasjonskapasitet og vilje til å investere i forskning og utvikling. Innovasjonssystemer er ofte lite tilpasset virkeligheten i distriktene, hvor det er mindre tilgang på kapital og kompetanse. De neste årene skal vi jobbe med å utvikle verktøy og systemer bedre tilpasset distriktenes muligheter og utfordringer for å innovere, og vil gjerne ha kloke studenthoder med på laget!

  • Hvordan kan vi få til innovasjon i distriktet når det er lite tilgang på kapital og kompetanse?
  • Hvordan få til kulturendringen som må til for å bli mer innovasjonsrettede kommuner?
  • Hvordan skal vi bygge kompetanse på tjenesteinnovasjon og brukersentrering i forvaltningen?
  • Hvordan skal Oppdal og Rennebu forberede seg på fremtiden som distriktskommuner
  • Hvordan kan vi teste i dag for morgendagens behov i en distriktskommune?
  • Hvordan skal distriktene tiltrekke seg ny kompetanse?

 

BIOØKONOMI

  • Kan ull brukes som lydisolasjon i veggplater? 
  • Bruk av ull i bygg - ullas tekniske egenskaper og aktuelle bruksområder i moderne bygging
  • Ressursstrømmer - hvordan stimulere til en utvikling som best mulig ivaretar lokale bioressurser og bidrar til lokal produksjon og verdiskaping på sikt? Ull, mat, bioreststoff, vann, tre, stein og reiseliv
  • Regenerativt landbruk - potensialet i fjellbygda Oppdal
  • Økoturisme/regenerativ turisme - potensialet i fjellbygda Oppdal

 

SIRKULÆRØKONOMI

  • Local wood-companies in Oppdal/Rennebu - emissions from locally produced and processed buidling materials of wood
  • Wood waste - use of wood waste from local wood-companies in Oppdal/Rennebu
  • Verdikjeder fra tre - hvordan få til en bærekraftig produksjon fra hogst til ferdig produkt og hvordan kan næringa styrke seg ved å jobbe sammen

 

NATURPOSITIVITET / NATURRISIKO

  • How to facilitate for nature along a highway - case Berkåk Energi og Næringspark / ny E6
  • Menneskepåvirkede elver og vassdrag - potensialet for habitatforbedrende tiltak i regulerte system og verdiskapingspotensialet tilknyttet sunne og velfungerende elvesystem og en bærekraftig fiskebestand.
  • Menneskepåvirkede elver og vassdrag - potensialet for habitatforbedrende tiltak i regulerte system og den samfunnsøkonomiske verdien av sunne og velfungerende elvesystem og en bærekraftig fiskebestand.
  • Naturrisiko i næringslivet - kartlegging av naturrisiko for en eller flere av Oppdal sine primærnæringer, samt potensialet i en mer naturpositiv økonomi
  • Kartlegging av pollinerende insekt ved Klevgardane i Oppdal - slåttmark i gammelt og vedlikeholdt kulturlandskap
  • Potensialet for en naturpositiv utvikling i Oppdal
  • Dobbelt vesentlighetsanalyse av bygg/bedrifter i Oppdal/Rennebu

 

HISTORIE / KULTUR

  • Gravfeltet på Vang - Hvordan løfte Vangfeltet som en bærekraftig attraksjon og opplevelse for lokale og tilreisende? Vangdeltet er Norges og ett av Nord-Europas største gravfelt fra jernalderen. Oppdal kommune og Trøndelag fylkeskommune samarbeider om hvordan gravfeltet kan løftes frem og gi verdiskaping, gjennom skjøtsel, tilrettelegging og formidling.

 

PLANLEGGING

  • Arealnøytral fritidsboligutvikling i Oppdal/Rennebu - er det mulig?
  • Fra revefarm til naturområde - Kan et tidligere industriområde omgjøres til et attraktivt naturområde? Hva må til og hva er verdiskapingspotensialet? Case Revmoen i Oppdal
  • Rullering av kommuneplan - her er det mange temaområder som kan være aktuelle, kom gjerne med forslag til hva som kan være av størst interesse - case Oppdal kommune og rullering av kommuneplan
    • Hvordan ivareta møtet mellom landbruk/reindrift og fritidsinnbyggere
    • arealnøytralitet og viktige habitatområder
    • Effekt av ferdsel på sti og kanalisering av ferdsel
  • Naturrisiko i næringslivet - kartlegging av naturrisiko for en eller flere av Oppdal sine primærnæringer
  • Implementering av nye mobilitetsløsninger i distriktet
  • Utviklingsstrategi Oppdal sentrum

 

Send en epost for mer informasjon om avtalen, og for å snakke videre om aktuelle problemstillinger mm.

Education
Classical Civilization
Applied Computer Science
Work and Organizational Psychology
Archaeology
Architecture
Archive and Collection Management
Cold Climate Engineering
Automation and Intelligent Systems
Bioengineer
Biology
Biology and Chemistry
Civil and Environmental Engineering
Civil Engineering
Building Information Modelling (BIM)
Urban Ecological Planning
Sustainable Architecture
Sustainable Energy
Sustainable Chemical and Biochemical Engineering
Sustainable Manufacturing
Sustainability, Work Environment and Safety Management
Computer Engineering
Computer Science
Digital Business Development
Digital Infrastructure and Cyber Security
Digital Collaboration
Real Estate and Facilities Management
Electrification and Digitalisation
Electronics Systems Design and Innovation
Energy and the Environment
Computational Colour and Spectral Imaging (COSI)
Film and Media Studies
Film and Video Production
Film Studies
Philosophy and Ethics
Financial Economics
Public Health
Renewable Energy
Physical Planning
Geography
Geology
Geomatics
Geotechnics and Geohazards
Geoscience and Georesources
Globalisation and Sustainable Development
Graphic Design
History
Hydrogen Systems and Enabling Technologies
Industrial Design
Industrial Innovation and Digital Security
Industrial Cybernetics
Industrial Ecology
Economics and Technology Management
Information Technology
Information Security
Informatics
Engineering and ICT
Embedded Computing Systems
Innovation, Entrepreneurship and Society
Interaction Design
International Business and Marketing
Classical Studies
Cultural Heritage Management
Science and Technology Studies (STS)
Art History
Cybernetics and Robotics
Technology Management
Equality and Diversity
Psychology, Specialization in Learning – Brain, Behavior, Environment
Renewable Energy in the Marine Environment
Marine and Maritime Intelligent Robotics
Marketing, Innovation and Management
Mechanical Engineering
Materials Science and Engineering
Food Science, Technology and Sustainability
Media, Communication and Information Technology
Media Studies
Medical and Biological Studies
Environmental Contamination and Toxicology
Environmental Engineering
Environmental Toxicology and Chemistry
Molecular Medicine
Natural Resources Management
Neuroscience
NTNU School of Entrepreneurship (NSE)
Organization, Digitalization, Administration and Work
Production 4.0
Product Design and Technology
Mechanical Engineering
Programming
Project Management
Clinical Programme in Psychology
Psychology
Accounting and Auditing
Religious Studies
Economics
Security and Cloud Computing
Simulation and Visualization
Circular Economy
Social Anthropology
Sociology
Political Science
Webdesign
Web Development
Business Administration
innovasjon
bærekraft
sirkulærøkonomi
arealplanlegging
design
landbruk
naturrisiko
regenerativ