Hva skal til for at brønnbåter kan nå nullutslipp?

Sammendrag

I denne oppgaven har vi tatt for oss hva som skal til for at brønnbåtnæringen kan nå nullutslipp. Bakgrunnen til denne problemstillingen er IMO sine mål og ambisjoner om at all skipsfart skal operere uten utslipp av drivhusgasser innen 2050. I vår undersøkelse har vi kommet frem til mange ulike parametere som definerer ulike måter man kan løse vår problemstilling på.

Oppgaven inneholder en teoridel hvor vi har gått inn på ulike måter og virkemidler som forskning, økonomiske trekk og virkemidler, teknologi, bygging, ombygging, kapasitet, sikkerhet, drivstoffer, og alternative drivstoffer.

Våre resultater indikerer at det er mange måter å løse problemstillingen på, men det mest gunstige i dagens marked, viser seg å være batteridrift i en hybrid kombinasjon med marine diesel. Vi ser også at ulike rederier satser på forskjellige metoder for å løse drivstoffutslipp, men at de fleste går for hybridløsninger for imøtekomme IMO sine 2030 krav. Våre funn tilsier også at de fleste brønnbåter som blir bygd i dag, ikke er utrustet med mulighet for å bruke alternative drivstoff, men gjennom vår undersøkelse viser det seg også at mange har troen på ammoniakk eller hydrogen som drivstoffer i fremtiden.

Vi ser også at en fellesnevner, og vesentlig faktor i vår problemstilling er at infrastrukturen er avgjørende for om brønnbåtnæringen kan operere med nullutslippsteknologi. Gjennom undersøkelse har vi funnet at infrastrukturen for lading av batteripakker eller bunkring av alternative drivstoffer, er ikke-eksisterende, og er noe som må utbedres vesentlig før man kan operere utslippsfritt.

 

 

In this thesis, we have investigated what is necessary for the well-boat industry to accomplish zero-emission. The background for this thesis-issue is the zero emission ambitions and targets that IMO has set for 2050. These targets define that all marine traffic, shall be operated without greenhouse gas emissions. In our investigation we have come to conclusion with a variety of parameters, which defines the ways in which we can solve our issue.

Our thesis concludes a theoretical part, in which we have ventured into different ways and means like research, financial features, technology, construction, remodeling, capacity, safety, fuels and alternative fuels.

Our results indicates that there are many ways to solve our issue, but the most favorable way in today’s market turns out to be battery operation combined with marine diesel. We also see that different shipping companies focus on different methods to solve fuel emissions, but most of the companies favors battery operated in a hybrid solution to meet IMO 2030 requirements. Our findings also indicate that most well-boats being built today are not equipped with the possibility of using alternative fuels, but through our investigation it also appears that many have faith in ammonia or hydrogen as fuels in the upcoming future.

We also see that a common denominator and significant factor in our issue, is that the infrastructure is crucial for whether the well-boat industry can operate with zero-emission technology. Through research, we have found that the infrastructure for charging battery packs or bunkering alternative fuels is non-existent and is something that must be improved significantly before zero emission operation can be carried through.