Trøndelag fylkeskommune: «Trøndelagsmodellen» for bedre kjønnsbalanse i yrkesfaglig utdanning

Expires
Education level
Started bachelor/master (1.-3. yr)
Started master (4.-5. yr)
Field of study
History, Philosophy, and Cultural Heritage
Teaching
Pedagogy and counselling
Social and Political Sciences
Type
Master's thesis
Bachelor's thesis
Other assignments / unpaid work
Responsibilities
Analytics, Computing and Reporting
County
Trøndelag
Info on how to apply
Interessert? Ta kontakt!
Irene Laukholm
Tlf: 74 17 43 12
E-mail for application
irela@trondelagfylke.no

Bakgrunn

Bedre kjønnsbalansert arbeidsmarked har i mange år vært, og er et nasjonalt og tverrpolitisk mål. Innen videregående opplæring på yrkesfag er det fortsatt liten grad av likestilling mellom kjønnene på noen av utdanningsprogrammene. Det vil si at jenter velger helse- og oppvekstfag, mens gutter velger bygg- og anlegg, elektro og datateknologi, teknologi - og industrifag.

Utfordringene på dette området har også nasjonalt fokus, Ung i dag utvalget leverte melding til Stortinget, 2019:19, Jenterom, gutterom og mulighetsrom i november 2019  https://www.regjeringen.no/no/dokumenter/nou-2019-19/id2677658/

Mål

Mer kompetanse som kan bidra til å rekruttere flere, samt ivareta elever/lærlinger som har valgt utradisjonelt yrkesfag sett i forhold til kjønn. Øke andel jenter/gutter som gjennomfører, og får sluttkompetanse i et yrkesfag utradisjonelt for kjønn.

Forslag til tematikk

Hvordan få flere til å ta utradisjonelle yrkesvalg, og hvordan få dem til å gjennomføre/bli i det faget de har valgt? Hvordan er det for elevene å være en minoritet i forhold til kjønn? Hvem og hva påvirker valget til de som tar et utradisjonelt valg til/i videregående opplæring. Hvordan oppleves det å være en minoritet i skole og arbeidsliv? Hvordan kan vi gjøre elever/lærlinger (ungdommer) mere robuste til arbeidslivet?

Tidligere samarbeid

Syv mastestudenter fra NTNU har allerede skrevet oppgave til denne satsingen, men i sine oppgaver peker alle på behov for mer kunnskap. Lenke til hjemmeside Trøndelag fylkeskommune hvor oppgavene ligger og det er korte filmer hvor de presenteres: Likestilling på yrkesfag - Trøndelag fylkeskommune (trondelagfylke.no)

Fylkeskommunen har hatt gode erfaringer med studentsamarbeid så langt, og ønsker å engasjere flere studenter. Pedagogikk, sosiologi, Likestilling og kanskje spesielt utdanning og oppvekst, er svært relevant i dette prosjektet. Vi ønsker at studentene skal ha mulighet for å konkretisere oppgaven selv, med målgruppe, hvordan osv.

 

Education
Classical Civilization
Archaeology
Archive and Collection Management
English and Foreign Language
European Studies
Didactics
Film Studies
Philosophy and Ethics
Public Health
Geography
Geography (Teacher Education) 
Global Health
Globalisation and Sustainable Development
Primary Teacher Education (Years 1–7)
Primary and Lower Secondary Teacher Education (Years 5–10)
History
History (Teacher Education)
Innovation, Entrepreneurship and Society
Classical Studies
Physical Education and Sport (Teacher Education)
Cultural Heritage Management
Science and Technology Studies (STS)
Arts Education
Art History
Equality and Diversity
Professional Teaching Practice
Learning in Working Life and Society
Natural Science
Natural Resources Management
Organization, Digitalization, Administration and Work
Education
Counselling
Counselling and Adult Learning
Natural Science (Teacher Education)
Religious Studies
Social Science
Social Science (Teacher Education)
Economics
Social Anthropology
Sociology
Special Education
Languages (Teacher Education)
Political Science
Education and Upbringing
Vocational Studies
Vocational Teacher Education