Masteroppgave ifm. 200-årsmarkeringen av Grue kirkebrann

Expires
Education level
Started master (4.-5. yr)
Field of study
History, Philosophy, and Cultural Heritage
Teaching
Social and Political Sciences
Language and Literature
Music and Performing Arts
Type
Master's thesis
Bachelor's thesis
Work place
Grue kommune
Responsibilities
Analytics, Computing and Reporting
Archaeology/Conservation/Curation
Archival- and Librarian Work
Attachments
County
Innlandet
Info on how to apply
Ta kontakt med Anita Sæthre Goplen
Spesialrådgiver, Grue kommune
E-mail for application
Anita.Saethre.Goplen@grue.kommune.no

I forbindelse med Grue kommunes planer for 200 - årsmarkering etter Grue kirkebrann (1822 – 2022) inviteres studenter ved NTNU til å benytte denne historiske hendelsen som utgangspunkt for studie, oppgaver og forskning.

Den 26. mai 2022 er det 200 år siden Grue kirke brant ned til grunnen under høytidsgudstjenesten 1. pinsedag. Minst 113 mennesker omkom, de fleste kvinner og barn. Hendelsen er den største katastrofen på norsk jord i fredstid.

Grue kommune og Grue kirkekontor har inngått samarbeid om å gi denne tragiske hendelsen en verdig og kraftfull markering.

Les mer om bakgrunn for kirkebrannen i vedlegget.

 

Mulig utgangspunkt for studentoppgaver

  • Historie – hvordan levde befolkningen i Grue og Solør i 1822? Sosialt, religiøst, familiært, økonomisk. Med dette som bakteppe er det interessant å se hvordan enkeltmennesker, kirke og samfunn håndterte en slik katastrofe med 113 døde i samme bygd / sogn (7 menn og resten kvinner og barn). Dette var før Formannskapsloven (1837) og etablering av Grue kommune.

 

  • Arkeologi / Kulturminnevern – formidling. Grue kirkebrann er lite allment kjent, omfang og historien. Hvordan kan vi gjøre historien mer tilgjengelig for allmennheten, barn og unge,innbyggere og besøkende?
    • Vi har inngått samarbeid med kulturavdelingen i Innlandet fylkeskommune om å prøve å finne noen arkeologiske spor etter kirken på elvebunnen (i Glomma). Hvis vi klarer å finne eksakt sted er det idéer om å sette opp et monument/symbol e.l. der.

 

  • Arkiv / dokumentasjon – ( feltarbeid) samle, registrere og tilgjengeliggjøre alt materiale som finnes om Grue kirkebrann. Skjønnlitteratur, faglitteratur, poesi, dokumenter, bilder, radioprogrammer m.m. I dag finnes det ikke en samlet oversikt på dette.
    • Solør slektshistorielag har gjennomgått alle rettsavhør og avisutklipp etter brannen og vil gi ut en bok med denne fakta informasjonen. Her kommer det nok fram en del ukjent informasjon som det kan jobbes videre med f.eks. teologisk, juridisk, sosiologisk og historisk.

 

  • Psykologi- sosiologi - Evne til resiliens. En brannkatastrofe med så mange døde skapte sannsyligvis ett traume uten at det var samfunnsstrukturer og system for bearbeiding. Hvilke konsekvenser får dette for enkeltmenneske og for samfunnet i ettertid? De overlevende mennen som måtte leve med at de kom seg ut, men ikke klarte å redde kvinner og barn.
    • Hvordan var dødelighete i ettertiden?
    • Hvor stor andel utvandret til Amerika?
    • Hvordan har hendelsen hatt betydning for alkolisme i befolkningen?
    • Betydning for psykisk sykdom?

 

  • Samfunnsvitenskaplig tema: Hvordan er i ettertid samfunnsstrukturene bygget opp i Grue og hvordan håndterte befolkningen den store branntragedien? Mentalt, sosialt og praktisk. Privat og som samfunn.

 

  • Kunst og kultur – hvordan er kunst og kultur benyttet som uttrykksform for å bearbeide og synliggjøre en slik brannkatastrofen som fant sted i Grue?
    • Det skal settes opp et historisk spill om kirkebrannen som skal uroppføres på 200 – års dagen, 26.mai 2022. Å følge denne produksjonen kan kanskje være interessant som student?

 

Grue kommune er også åpen for forslag om andre temaer som er relevante til Grue kirkebrann.

 

 

Education
Comparative Literature
Archaeology
Archive and Collection Management
Drama and Theatre
History
History (Teacher Education)
Cultural Heritage Management
Art History
Scandinavian Studies and Comparative Literature
Scandinavian Language and Literature
Religious Studies
Social Science
Social Science (Teacher Education)
Social Anthropology
Sociology