Ukategorisert

ØK-nytt uke 11

Hei, og god fredag! Denne uken var det rektor-debatt i Studentersamfundet, som fortsatt ligger i opptak for interesserte! Det var de tre interne som deltok, mens det er tre andre eksterne med i prosessen. Se her:

Sist uke, torsdag 7. mars forsvarte Marius Langseth sin PhD på IØT. Tittel på oppgaven var: “Data-Driven Decision-Making in the Public Procurement System: The Case of Norway”. Komiteen besto av: Professor Fredo Schotanus, Utrecht University, the Netherlands, Professor Eli Hustad, University of Agder, Norway og Associate Professor Aud Marit Wahl, NTNU. Hovedveileder har vært Professor Luitzen de Boer, NTNU. biveiledere har vært Professor Moutaz Haddara, Kristiania University College og Associate Professor Jan Ole Similä, Nord University. Her er Marius og komiteen:

Onsdag 6. mars var det også en disputas, Yannick Werner forsvarte sin PhD for Technical University of Denmark (DTU) og NTNU, IØT. Tittel på oppgaven var «Modeling Electrolyzers and Gas Networks for Integration with Power Systems». Dette har vært et samarbeid mellom DTU og NTNU. Komiteen besto av Professor Bissan Ghaddar, DTU, Professor Stein-Erik Fleten, NTNU og Professor Victor Zavala, University of Wisconsin-Madison. Veileder har vært associate Professor Jalal Kazempour, DTU Wind and Energy Systems. Biveileder har vært professor Ruud Egging-Bratseth, NTNU. Jeg har ikke mottatt bilder fra denne seansen.

På tirsdag denne uken feiret Handelshøyskolen sitt nye emne Bærekraftsrapportering. Heidi Rapp Nilsen er stolt og glad over å ha fått jobben som emneansvarlig. Hun gratulerer alle som har jobbet med å få på plass emnet, det første kullet med studenter, og ikke minst gratulerer til næringslivet som snart kan ansette medarbeidere som kan Bærekraftsrapportering; Hva, Hvorfor og ikke minst Hvordan. Foreleser i emnet, Ronny Thomas Jenssen, skrev på Linkedin: «Av FNs Bærekraftsmål er min favoritt nr. 17: «Samarbeid for å nå målene». Utviklingen av dette faget er et levende bevis på dette. Det har vært et samarbeid mellom mange ansatte på NTNU og SpareBank 1 Regnskapshuset SMN AS, samt alle våre kunder som har vært testpiloter. Tusen takk for samarbeidet! Dypt takknemlig. Nå skal vi fortsette med å utvikle kurset (BBOA 3015) til å bli det beste faget på bærekraftsrapportering i Norge! Her er Ronny Thomas, Heidi og kaken:

Vi hadde også et spennende foredrag av Egil Matsen til lunsj onsdag denne uken, om sammenhengene mellom risiko/globale utfordringer og økonomisk utvikling. Interessant.

I skrivende stund er jeg i Ålesund, men snart på vei hjem. God helg til alle!

Monica