Ukategorisert

ØK-nytt uke 15

Hei, og god helg til alle!

Mye har skjedd siden sist: Gustav Agneman er Onsager-kandidat og førsteamanuensis på ISØ. Denne uka fikk vi vite at han har vunnet en prestisjefylt pris: The Austin Robinson Memorial Prize for 2023.  I begrunnelsen for prisen heter det blant annet at artikkelen «gjør et stort sprang når det gjelder å forstå hvordan marked og moralske avveininger henger sammen. (…) Studien kombinerer naturlig variasjon i markedseksponering med atferdsdata, innhentet gjennom et ypperlig designet eksperiment.» Gustav Agneman har vært ansatt ved ISØ siden 2023, med politisk økonomi og utviklingsøkonomi som forskningsfelt. Les om prisen her: https://nyheter.ntnu.no/marked-og-moral-pa-gronland-prestisjepris-til-ntnu-forsker/

Sist uke hadde vi disputas på ISØ. Quynh Trang Nguyen forsvarte sin oppgave med tittelen: “Transparency in Financial Markets: Are the Effects Visible?”. Komiteen besto av: Associate Professor Charline Uhr, Aarhus University, Professor Tore Leite, NHH og Associate Professor Jacopo Magnani, NTNU. Veileder for Quynh har vært Professor Snorre Lindset, og biveileder Professor Kåre Johansen, begge fra ISØ. Tittel på prøveforelesning: “An evaluation on how ESG preferences affect the portfolio allocation decisions of households and institutions”. Her er kandidat og komite:

Denne uken var det også en disputas, denne gang på HHS, med Åse Jacobsen. Hennes avhandling har tittelen: “How to Prevent Operating in Red: An Investigation of the Challenges of Reducing the Financial Problems in European Club Football in Small- and Medium Size Leagues”. Komiteen besto av Professor Emeritus Klaus Nielsen, University of London, Associate Professor Stephen Morrow, Heriot-Watt University og Professor Kari Nyland fra HHS. Åse sin veileder har vært Professor Harry Arne Solberg fra HHS, og biveileder Adjunct Associate Professor Rasmus K. Storm, NTNU and the Danish Institute for Sport Studies. Prøveforelesning hadde tittelen “Analysing the future of the welfare state using appropriate theory”. Her ser vi kandiat og komite:

Røroskonferansen arrangeres årlig av Logistikkforening Trøndelag. Konferansen tar for seg temaer innen logistikk når det gjelder samfunnsutvikling, næringsliv og bærekraftig utvikling. Konferansen har en lang tradisjon, og snart 50-årsjubileum. Det er en viktig arena for debatt, kunnskapsdeling og nettverksbygging blant deltakerne. Linjeforeningen fra bachelor logistikkingeniør (LOGITAS) er aktivt i konferansen. I år var det åtte studenter som deltok. I tillegg har vi to studentpresentasjoner fra NTNU hvert år, gjerne fra bacheloroppgaver på INGLOG eller masteroppgaver på enten IØT eller MTP (IV-fakultetet).

Presentasjonene i år var: Bacheloroppgave: Praktisk anvendelse av optimeringsmodell for økt produksjonskapasitet hos Bama Industri – Emma Galguften, Guro Mikaelsen og Marie Johnson, ved Inglog-studiet. Masteroppgave (IØT):  Optimering av lagerlokasjoner for operasjonell suksess – Johannes Log Indbjo, Mathias Sørensen, og David Gulaker. Her ser vi representanter fra linjeforeningen Logitas:

Vi har fått tildelingen til anvendelse av KI innen finans. Under “Bransjeprogram finansnæringen 2024” skal vi utvikle to kurs i samarbeid med aktører i næringen. Innføring i kunstig intelligens for bank og finans skal være et grunnleggende kurs over samme lest som Elements of AI, som allerede tilbys av NTNU og Norwegian Open AI Lab. Maskinlæring i bank og finans vil bli noe mer operativt og gjennomføres som et EVU-tilbud. Utviklingen av kursene påbegynnes i 2024 og kursene skal tilbys fram til og med 2027. Innføring i kunstig intelligens for bank og finans fikk tildelt 5 105 000, mens Maskinlæring i bank og finans fikk 2 218 848. Det er Morten Risstad ved IØT som har ansvar fra vår side.

Som tidligere annonsert i Khrono: Regjeringen har tildelt midler til åtte nye Forskningssenter for miljøvennlig energi (FME). NTNU er med på alle, og vi på ØK er deltaktige i seks av de åtte! Gratulerer til Asgeir og Pedro for fabelaktig god innsats! Les mer her: https://www.khrono.no/skal-bruke-13-milliarder-kroner-pa-a-etablere-nye-forskningssentre/863993