Ukategorisert

ØK-nytt uke 9

Hei, og fortsatt god helg! Siden sist har vi lansert vårt nye masterprogram på IIF i Ålesund. Dette ble markert med et større seminar i Sundebygget med inviterte gjester fra næringsliv og offentlig sektor. Masterprogrammet har tittelen «Management of Innovation and Sustainable Business Development» og har første opptak nå til høsten. Her fra lanseringen:

Saken ble også behørig omtalt i UA: https://www.universitetsavisa.no/akademisk-frihet-akademisk-ytringsfrihet-anne-borg/begeistring-for-ny-ntnu-master/399975

Igjen er NTNUs Entreprenørskole kåret til det beste studieprogrammet i forhold til studiekvalitet av Tekna: https://www.tekna.no/magasinet/mastervinner-med-insektbonder/ Denne saken er også omtalt grundig av UA, og per nå mest lest av alle saker: https://www.universitetsavisa.no/entreprenorskolen-ntnu-student/masterstudium-ved-ntnu-fikk-topplassering/400546 Gratulerer så mye til alle på ES! Utrolig bra innsats.

Vi har to nye medarbeidere på IØT:

Heidi Fossland, startet 26. februar, som daglig leder for Energy Transition Initiative. Heidi kommer fra en stilling som konstituert direktør for partnerskap og strategi i Siva. Anita Romsdal, startet fredag 1. mars som førsteamanuensis i logistikk. Hun kommer fra en tilsvarende stilling ved Institutt for maskinteknikk og produksjon på IV-fakultetet. Velkommen så mye til begge to!!

Vi har dessuten vunnet en pris! Norsk Operasjonsanalyseforening deler hvert år ut pris for beste masteroppgave innen operasjonsanalyse. I år ble det to vinnere og en av de er Helle Hagli Sønnervik som leverte sin masteroppgave hos Institutt for industriell økonomi og teknologiledelse i juni 2023. Tittelen på oppgaven er “Strategic Fleet Renewal of Norwegian Fisheries with Environmental Considerations” der hun analyserer hvordan den norske fiskeflåten burde fornyes for å nå de norske klimamålene i 2030 og 2050. Evalueringskomiteen hadde følgende å si om hennes oppgave: “The thesis demonstrated excellence across multiple dimensions, including professional quality, originality and potential impact on future research and practice.” Hun ble veiledet av Peter Schütz og Mohamed Kais Msakni. Her er Helle og veileder Peter fra IØT:

IØT har en tradisjon for å feire de veilederne som har avsluttet en PhD-disputas året før. I 2023 var det 11 veiledere som hadde disputaster:

• Vegard Skonseng Bjerketvedt ble veiledet av Asgeir Tomasgard
  • Roel Nagy ble veiledet av Verena Hagspiel
  • Kristin Wulff ble veiledet av Hanne Finnestrand
  • Kinga Wasilkiewicz Edwin ble veiledet av Eirik Albrechtsen
  • Sarka Stadlerova ble veiledet av Peter Schütz
  • Fanny Hermundsdottir ble veiledet av Arild Aspelund
  • Simen Tung Vadseth ble veiledet av Henrik Andersson
  • Zhonghua Su (dr.philos.)
  • Amia Enam ble veiledet av Heidi Carin Dreyer
  • Marie Nilsen ble veiledet av Trond Kongsvik
  • Thomas Reiten Bovim ble veiledet av Anders Gullhav

Ikke alle veilederne var tilstede for å bli feiret, men her er et knippe av dem:

Da vil jeg ønske alle fortsatt riktig god helg!

Monica

Ett svar til “ØK-nytt uke 9”

Tusen takk for en hyggelig og god velkomst til NTNU IØT og Energy transition initiativet. Jeg gleder meg til å bli bedre kjent med dere, og til samarbeid framover.