Ukategorisert

ØK-nytt uke 6

Hei, og god fredag! vi er i sving med disputaser igjen. Fredag 2. februar disputerte Hongyu Zhang fra IØT med avhandlingen: “Investment planning under uncertainty in energy systems: Modelling and algorithms”. Komiteen var:

• Professor Ramteen Sioshansi, Carnegie Mellon University, USA
  • Associate Professor Marianne Zeyringer, University of Oslo, Norway
  • Professor Henrik Andersson, NTNU

Veileder har vært Professor Asgeir Tomasgard, og biveiledere Research Manager Brage Rugstad Knudsen, SINTEF Energy Research, og Professor Ignacio E. Grossmann, Carnegie Mellon University.

Tema for prøveforelesning var: “The role of natural gas in future net-zero energy systems: large scale system modelling results vs policies”

Her ser vi kandidat og komite etter disputasen:

Doping, korrupsjon, overgrep, kampfiksing, bærekraft, klimaendringer og sportsjournalistikk er alle tema som ble diskutert og belyst når konferansen «Play the Game» ble gjennomført på Royal Garden 4. – 7. februar. Det er Harry Arne Solberg fra NTNU Handelshøyskolen som er med og arrangere konferansen, som fikk bred medieomtale i Adresseavisen her: https://www.adressa.no/sport/i/76e1xo/foerste-gang-i-trondheim-problemene-er-ikke-blitt-mindre

Mandag 5. desember hadde vi besøk av sjef for oljefondet, Nikolai Tangen.

Før Tangen holdt en eksklusiv gjesteforelesning for Indøk-studentene, hadde han allerede møtt ledelsen og faglærere ved Institutt for industriell økonomi og teknologiledlese (IØT). Først hadde vi et møte med ledelsen på IØT. – Vi ansetter jo mange av studentene deres, var åpningsreplikken til oljefond-sjefen, som tidligere har sagt at halvparten av de han ansetter nettopp kommer fra Indøk.

Oljefondsjefen er opptatt av rekruttering, ikke minst at flere flinke jenter må søke seg til teknologi og finans, og var ute etter gode råd. – Vi trenger flere kvinnelige rollemodeller, svarte finans-professor Verena Hagspiel-Janssen. -Hvis studentene møter en finansverden med bare menn, tar de fort signalet om at «dette er ikke noe for deg, jenta mi», sa Hagspiel-Janssen og utfordret Tangen til å bidra med gjesteforelesere. -Det skal vi ordne, svarte Tangen på strak arm.

Her er instituttleder Marielle, Nikolai og meg etter møtet:

Etterpå holdt han en forelesning for Indøk-studentene. Her listet han opp noen fellestrekk om hva man kan lære av «de flinkeste folka»:

• De omgir seg med dyktige mennesker og setter pris på dem.
  • De lærer hver eneste dag. De snakker med folk som tenker annerledes enn dem selv eller kan noe de ikke kan.
  • Spør når du ikke forstår. Folk flest spør aldri når de ikke forstår, de flinke spør!
  • Humor er noe av det viktigste, få det inn overalt hvor du kan. (Tangen ansatte selv noen som skrev en morsom kommentar i sin søknad.)
  • Flinke folk er ofte sta, men i stand til å skifte mening.

En stadig viktigere rollemodell i teknologi, er NTNUs egen AI-stjerne, Inga Strümke. Nicolai Tangen rakk også et besøk hos Strümke, Ingrid Skjølberg og AI-laben, der han var opptatt av hvordan kunstig intelligens kan brukes innenfor finans:

I går torsdag hadde IØT en kåring gjennomført i felleslunsjen, av fjorårets beste forelesere og veiledere, gjennomført av studentene. Institutt-tillitsvalgt (ITV) Amund Andreassen delte ut prisene sammen med nestleder utdanning Dag Håkon Haneberg. På bildet ser vi professor Verena Hagspiel-Janssen som fikk prisen for beste veileder, førsteamanuensis Maria Lavrutich som fikk prisen for beste foreleser for 4.-5. klasse INDØK og professor Roger Sørheim som fikk prisen for beste veileder ved et av de andre studieprogrammene ved IØT (her: NTNUs Entreprenørskole). De øvrige prisene som ble delt ut gikk til professor Poul Houman Andersen (beste foreleser for 1.-3. klasse INDØK), universitetslektor Sara Sundqvist (beste foreleser åpen kategori), og emnet TIØ4205 – Metoder og verktøy i sikkerhetsstyring, hvor professor Eirik Albrechtsen er emneansvarlig:

Da er det på tide å ønske alle god helg! Husk at hvis du vil at jeg skal ta med noe fra ditt fagmiljø i blogg må du sende meg bilde og tekst før neste fredag!

Monica