Ukategorisert

ØK-nytt uke 4

Hei og god fredag! I løpet av januar har vi to nyansettelse ved IIF: Bianca Hammer startet i fast stilling som universitetslektor innen bedriftsøkonomiske fag, og Anca Oltean startet fast stilling som førsteamanuensis innen samme fagområde. Velkommen begge to!

Maktmisbruk, overgrep, doping, korrupsjon… Det er idrettsmedaljenes baksider når NTNU Handelshøyskolen i februar er vert for Play the Game! Siden 1997 har Play the Game bidratt til å øke internasjonal bevissthet rundt idrettens etiske utfordringer. Fra forholdet mellom sport og nettkriminalitet, til overgrep, kampfiksing og antidoping. Konferansene samler idrettsledere og -utøvere, akademikere og journalister og andre med interesse for idrettspolitikk og -etikk. For første gang arrangeres konferansen i Norge, med NTNU Handelshøyskolen og Trondheim som vertskap, 4. til 7. februar. Nærmere 300 internasjonale og norske nøkkelpersoner deltar med innlegg og deler meninger og kunnskap. – Norske idrettsutøvere og idrettsledere har en sterk tradisjon for å si fra om de etiske utfordringene og det demokratiske underskuddet som moderne idrett står overfor. Samtidig har vi gjennom Besseberg-saken fått en påminning om at idrettens mørkere sider ikke er så fjernt fra oss, sier Harry Arne Solberg på HHS. Saken er også omtalt i dagens utgave av Adresseavisen.

Denne uken har det vært ledersamling på Oppdal, med alle instituttledere, administrative ledere, rektorat, dekan og prodekaner og ledere i Fakultetsstyrene. Tema var oppstart av strategiprosessen, og Universitetsavisa omtaler samlingen. Vi hadde blant annet besøk av Digitaliseringsminister Karianne Tung: https://www.universitetsavisa.no/digitalisering-digitaliserings-og-forvaltningsdepartementet-digitaliseringsminister/karianne-tung-med-utfordring-er-ntnus-tid-forbi/397314

De fleste har fått med seg hva som skjedde før jul, da Anne Borg valgte å trekke seg som rektor. Prorektor Tor Grande ble konstituert i hennes sted, og NTNUs styre har nå bestemt at rektorstillingen skal lyses ut tidligere enn opprinnelig plan tilsa. Som flere sikkert har hørt ønsker jeg å søke stillingen som rektor. Ikke fordi jeg vil bort fra økonomifakultetet, men for å bygge videre på det vi har jobbet med hos oss siden fakultetet ble opprettet i januar 2017. Vi har jobbet godt med kvalitet i både forskning og utdanning, vi har opprettet en rekke nye studieprogram, økt forskningsaktiviteten betraktelig, fått til et bra samarbeid på tvers av alle tre campus, og vi har gjennomført en campus-samling i mindre skala, som nettopp har ført til at studentene tar flere emner på kryss og tvers. Som ARK viser har vi også oppnådd et godt arbeidsmiljø på alle våre enheter. Mye av det som har fungert hos oss tror jeg også kan fungere på hele NTNU. Det blir hard konkurranse med mange gode søkere, men det er verdt et forsøk! Prosessen starter nå, og det er planlagt å tilsette ny rektor i styremøtet 15. mai.

Da gjenstår det bare å ønske alle riktig god helg!

Monica