Ukategorisert

ØK-nytt uke 1

Hei, og god nyttår til alle! Da er 2024 i gang, og det blir et spennende år på mange måter. På ØK har vi hatt en pangstart denne uken, med strategiseminar for instituttledere, nestledere, kontorsjefer og dekanat. NTNU skal starte sin nye strategiprosess på lederseminaret i januar, og vi ville begynne med en oppvarming allerede nå.

På tampen av desember i fjor hadde vi en strøm av disputaser:

Zhonghua Su forsvarte sin Doctor Philosophiae (dr.philos.) på IØT med en avhandling med tittelen: “Equilibrium models for multi-fuel energy markets with uncertainties and market power”. Komiteen besto av: Professor Abdel Lisser, Université de Paris Saclay, France, Associate Professor Francesca Maggioni, University of Bergamo, Italy og Associate Professor Peter Schütz, NTNU. Her er komite, disputasleder og kandidat:

Neste ut var Amia Enam, også IØT, med tittel: “Towards a better understanding of IT deployment to improve healthcare performance: qualitative analysis of healthcare service operations in Norway”. Komiteen besto av:

• Professor Dirk Pieter van Donk, University of Groningen, the Netherlands
  • Professor Sharon J. Williams, Swansea University, United Kingdom
  • Professor Vedran Zerjav, NTNU

Veiledere har vært Professor Heidi Carin Dreyer, biveiledere Professor Luitzen de Boer og førsteamanuensis Anders Nordby Gullhav:

Neste kvinne ut var Marie Nilsen (IØT) med tittelen:

“Health, Safety, and Working Conditions in Platform-Mediated Work: A Multilevel Perspective”

Følgende komite var oppnevnt:

• Senior Researcher Johnny Dyreborg, National Research Centre for the Working Environment, Denmark
  • Associate Professor Gunhild Birgitte Sætren, Nord University, Norway
  • Associate Professor Paritosh Deshpande, NTNU

Veileder har vært Professor Trond Kongsvik, NTNU. Biveiledere Hanne G. Finnestrand, og Stian Antonsen. Her er de:

Slutten av desember var også svært gledelig på BOA-fronten til HHS: Flere prosjekter har fått finansiering: Forskningsrådet: IPN-prosjektet «GreenSpace – Et parametrisk verktøy for optimalisering av klimavennlige leilighetsplaner med klimagassanalyse i prosjekteringsfasen» ble innvilget med drøye 3 millioner til oss. Søkerbedriften er Parallello. Det er boliggruppa som har jobbet fram søknaden i samarbeid med blant annet SINTEF.

I tillegg har Xinlu fra HHS sammen med DTU og Århus universitet i Danmark og to andre NTNU-miljøer (deriblant ISØ) fått tilslag på en EU-søknad, knyttet til energibruk i afrikanske land, hvor ca. 500.000 av potten går til NTNU Handelshøyskolen.

Jeg tror det er snakk om enda et prosjekt, men her mangler jeg info. Send meg gjerne oppdatert fra HHS, og eventuelle andre BOA-prosjekter vi har fått tilsagn på, så tar jeg det med i neste uke!

På tampen kom enda to disputaser. Den første var et samarbeid mellom ISØ og IØT på Gjøvik, med Fredrik Kostøl. Tittel på avhandlingen:      «Trade Unions and Productivity. Empirical Analyses of the Norwegian Labor Market»

Bedømmelseskomitéen:

• Research Professor Ana Rute Cardoso, University of Lisboa
  • Research Professor Erling Barth, Institute for Social Research
  • Associate Professor Jan Morten Dyrstad, NTNU

Hovedveileder:      Professor Ragnar Torvik, ISØ.
Medveileder:         Professor Halvor Holtskog, IØT-G.

Tittel prøveforelesning: «The impact of union bargaining on the gender pay gap»

Her er komite og veiledere. Jeg fikk være med her også, stor stas!

Gjøvik har også nyheter når det gjelder internasjonalisering. Gjennom de to siste år har flere kolleger på IØT-G samarbeidet med kolleger ved Technical University of Liberec i Tsjekkia gjennom prosjektet
TIAM, «Trends and Innovative Approaches in Management», finansiert av EEA og Norwegian Grants. Prosjektet er initiert av førsteamanuensis Martina Ortova på Gjøvik og hovedmålet er å gi studenter kunnskap om trender innen managementlitteraturen i en internasjonal kontekst. I tillegg har prosjektet ønsket å utforske og utvikle god pedagogisk praksis for interaktive forelesninger over landegrenser, herunder å aktivere studentgrupper i begge land synkront. Prosjektet, som nå er avsluttet, har resultert i utvikling av 4 undervisningscaser, 4 interaktive forelesninger levert fra begge land og til studenter i de respektive klasserommene synkront, samt også utvikling av annet undervisningsmateriale for bruk ved begge universiteter.

Den siste disputasen var 21. desember ved IØT, med Thomas Reiten Bovim. Tema: “Tactical Resource Planning in Surgical Clinics”

Komite:

• Professor Erik Demeulemeester, KU Leuven, Belgium
  • Assistant Professor Gréanne Leeftink, University of Twente, the Netherlands
  • Professor Kjetil Fagerholt, NTNU

Veiledere: Anders Nordby Gullhav og biveileder Henrik Andersson.

Den siste nyheten for denne gang: Morten Risstad er ansatt som førsteamanuensis ved IØT fra 1. januar. Ansatt i fagområdet kvantitativ finans. Har vært II’er ved IØT en periode, og har lang fartstid fra finansbransjen.

Da ønsker jeg alle god helg!

Monica