Ukategorisert

ØK-nytt uke 48

Hei, og god fredag! Siden sist har det skjedd mye. Vi har hatt kinoforestilling på Gjøvik me studentene, sett Sulis 1907 og plassert dette inn i den norske modellen historisk. 1907 var året da den første tariffavtale så dagens lys. Fredrik Kostøl med flere hadde laget et veldig bra program i Gjøvik kino! Vi har hatt dekansamling i Ålesund. Vi har hatt enda flere dialog- og allmøter med institutter og fagenheter. Det har vært doktorpromisjon. Det har vært UHR-møte i Oslo, og UHR-ØA møte i Ås, der vi fikk opprettet en Phd-skole i økonomi og ledelse på tvers av ulike øk/ad utdanningsinstitusjoner. Den er bred nok til å dekke fag innenfor indøk og samfunnsøkonomi i tillegg til øk/ad-fagene. ØK skal være vertskap for forskerskolen, og Stein Erik Fleten fra IØT er leder av forskerskolen. Det blir veldig bra! Det vil gjøre det lettere for PhD-studenter å ta emner på tvers som allerede finnes, men også opprette nye emner og arrangere faglig konferanse og andre møteplasser.

Denne uken kom nyheten om at vi har fått to nye meritterte undervisere: Tim Torvatn og Øystein Widding, begge fra IØT. Gratulerer så mye til begge to! Les mer om hva det er og hva det innebærer her: https://www.universitetsavisa.no/forelesning-merittering-ntnu/21-undervisarar-far-heva-status-eit-resultat-av-kollektivt-arbeid/393180

Siden sist har vi også hatt noen disputaser. Onsdag 29. november disputerte Fanny Hermundsdottir på IØT og faggruppe Stratfor med følgende avhandling: Sustainability innovations: The role of sustainability innovations in solving the sustainability challenges and increasing firm competitiveness”. Komiteen har bestått av: Professor Marianne Terese Steinmo, Nord University, Associate Professor Ferran Giones, University of Stuttgart og Associate Professor Torgeir Aadland fra IØT. Veiledere har vært Professor Arild Aspelund og Øyvind Bjørgum fra IØT. Prøveforelesningen hadde følgende tema: Developing sustainable innovations in firms: Key challenges and enablers.” Her er Fanny med komiteen etter ferdig dyst:

Allerede dagen etter var det en ny disputas på samme institutt. Simen Tung Vadseth disputerte med følgende tema: “New Mathematical Programming-based Algorithms for Solving Rich Vehicle Routing Problems”. Komiteen besto av følgende: Professor Claudia Archetti, ESSEC Business School, Frankrike, Professor Wout Dullaert, Vrije Universiteit Amsterdam og Professor Lars Struen Imsland fra institutt for kybernetikk, NTNU. Veiledere har vært Professor Henrik Andersson og Professor Magnus Stålhane, begge fra IØT. Prøveforelesningen hadde følgende tittel: Routing problems in last-mile delivery services”. Her er kandidat, veiledere og komite:

Da gjenstår det bare å ønske dere god helg!