Ukategorisert

ØK-nytt uke 44

Hei, og god fredag!

I går hadde vi storfint besøk! Næringsforeningen i Trondheimsregionen er opptatt av å synliggjøre kompetansen som finnes i forskningsmiljøene i Trondheim. Nordeas oppkjøp av Danske Bank har gjort det ekstra aktuelt å vise fram hvilke muligheter som ligger i samspill med både økonomi- og teknologimiljøene ved NTNU.

Torsdag tok Fakultet for økonomi imot en stor delegasjon med toppledere i Nordea, i følge med representanter for Næringsforeningen og Trondheim kommune. Prodekan Ottar Michelsen innledet om fakultetet som en ressurs for finansbyen Trondheim. Med spisskompetanse på økonomi og en tydelig teknologiprofil, er fagmiljøet ved ØK ekstra interessant for morgendagens banktjenester.

Tidligere på dagen besøkte Nordea-ledelsen AI-laben på NTNU. Maskinlæring og kunstig intelligens har også stor oppmerksomhet både i undervisningen og forskningen, ikke minst på NTNU Handelshøyskolen. Stikkord er blant andre konkursprediksjon, avdekking av hvitvasking, automatiserte verdsettingsmodeller, stresstesting av porteføljer og predikering av banktap på bolig. Nettopp det sterke forskningsmiljøet både på AI/maskinlæring, bank og finans, og tilgangen på en unik kompetanse – studenter og ansatte – med kombinasjonen økonomi og teknologi, bør gjøre Trondheim ekstra attraktiv for finansnæringen.

Berit Rian leder ikke bare Næringsforeningen, men er også stolt styreleder i fakultetsstyret ved Fakultet for økonomi. Hun benyttet anledningen til å minne om at Nicolai Tangen, sjefen for Oljefondet, har vært tydelig på at han i framtiden vil rekruttere økonomer som forstår teknologi – med andre ord våre studenter. Her er gruppen på plass i Adolf Øien-bygget:

Mandag 30. oktober disputerte Haley Knudson ved IIF i Ålesund. Tittel på avhandlingen hennes er «Multilevel considerations for sustainability management». Bedømmelseskomité: Professor emeritus Atle Midttun, Norwegian Business School BI, Professor Roberta Salomone, University of Messina. Professor Heidi Carin Dreyer, NTNU- Veiledere har vært Øivind Strand, og medveiledere, Hans A. Solli-Sæther og Annik Magerholm Fet.

Her er Hayley sammen med komiteen og disputasleder Jon Olaf:

Og her ser vi henne sammen med veiledere og instituttleder på IIF, Mark:

Fredag 27. oktober var det også en disputas, denne gang på IØT. Šárka Štádlerová har skrevet en avhandling med tittelen: “Multi-period facility location problems with capacity expansion: Locating hydrogen production in Norway”. Komiteen var Professor Dr. Teresa Melo, Saarland University of Applied Sciences, Germany, Dr. Kjetil Trovik Midthun, Greensight AS, Norway og førsteamanuensis Steffen Jaap Skotvoll Bakker, NTNU. Veiledere har vært Peter Schütz og Asgeir Tomasgard. Prøveforelesning hadde følgende tittel: “Emerging trends in location planning under sustainability concerns”. Dette gikk sannsynligvis riktig så bra, og her ser vi komite, veiledere, kandidat og disputasleder:

Neste uke har jeg et spennende program. Jeg skal først til Gjøvik for å forelese om den norske modellen for BØA-studentene våre. Deretter har fagenheten arrangert en filmvisning av Sulis 1907, om forhistorien til den norske modellen. Med på visning og diskusjon blir også Bjørn Sigurd Svingen, som er leder av Raufoss Jern og Metall, som ble stiftet allerede i 1905. Derfra drar jeg videre til Ålesund for dialogmøte og dekansamling for de fem dekanene som har virksomhet i Ålesund.

Da håper jeg alle får en riktig god helg!