Ukategorisert

ØK-nytt uke 43

Hei og god lørdag! Denne uken var jeg så heldig å få være med på ISØ sitt strategiseminar! Dette foregikk på Røros, og vi hadde spennende diskusjoner om forskning, nye tematiske satsningsområder, rekrutteringspolitikk og utdanning. Et godt program godt tilrettelagt av Anne, Anne, Per og Colin!

Fredag 20.oktober disputerte Kinga Wasilkiewicz Edwin ved IØT. Tittel på avhandlinga: “Advancing safety management in construction: Additional inputs through information sharing and an integrated safety approach” Komiteen bestod av Kent Jacob Nielsen, Gødstrup Hospital og Aarhus Universitet, Marja Katariina Ylönen, Universitetet i Stavanger og Tor Olav Grøtan, NTNU. Veiledere har vært Eirik Albrechtsen og Trond Kongsvik. Kinga er forøvrig en vaskeekte Indøk-student! Her er Kinga med veiledere:

Det var også en disputas fra IØT denne fredagen, men det kommer jeg tilbake til når jeg får bilder fra fotografen!

Ny controller i fakultet for økonomi.

Det nærmer seg november og oppstart for vår nye controller i fakultetsadministrasjonen, Tonje Brevik. Tonje er 30 år og siviløkonom fra Oslo MET i 2018. Hun kommer fra stilling som finansrådgiver i Danske Bank, personmarked. Der har hun jobbet siden januar i 2019. Før jobben i Danske Bank, jobbet hun for Kredinor gjennom Studentconsulting, og også i Visma Collector. Nå gleder hun seg til nye utfordringer som controller hos oss!

Vi på ØK driver en mangfoldig virksomhet med ulike tema. En av studentene til Rikke Jørgensen på HMS-gruppa på IØT har fått medieomtale av sin masteroppgave om HMS innen landbruk. Det har seg nemlig sånn at Stortinget for snart 20 år siden at alle norske melkekyr og annet storfe skal få gå i det som kalles løsdriftfjøs. I dag er det ifølge Norges Bondelag blitt om lag 3.000 slike løsdriftfjøs for melkeproduksjon. Fortsatt finnes det 4.000 norske fjøs der melkekyrne står på bås. Tanken bak dette er at dyrene får det bedre når de kan gå fritt omkring inne i fjøset. Flere bønder planlegger å bygge slike nye fjøs eller bygge om eksisterende båsfjøs til løsdriftfjøs. Men nå har altså mastergradsstudenten funnet ut at ikke alt er som det bør i de nye og moderne fjøsene. Det handler om gassen ammoniakk, som kommer fra urin og møkk fra dyrene. Bøndene oppholder seg lengre inne i de moderne fjøsene, og blir dermed eksponert for ammoniakk over lengre tid, noe som kan fremkalle eller forverre astma. Det finnes løsninger på dette, og du kan lese mer her: https://forskning.no/arbeidsliv-landbruk/malte-mye-helseskadelig-gass-i-moderne-husdyrfjos/2269300

Da håper jeg alle får en riktig god helg!