Ukategorisert

ØK-nytt uke 42

Det har hopet seg opp med disputaser i det siste. Denne uken, nærmere bestemt mandag 16. oktober disputerte Abinet Tilahun Aweke v/ISØ. Disputasen blir heldigital via Zoom. Tittel på avhandlingen: Essays on Environmental and Energy Economics. Tittel på prøveforelesning: The use of surveys within economic research: Benefits and pitfalls in light of economic theory. Veiledere har vært Anne Borge Johannesen og Jon Olaf Olaussen. Bedømmelseskomité:

• Professor emeritus Runar Brännlund, Umeå universitet
  • Seniorforsker Margrethe Aanesen, Samfunns- og næringslivsforskning
  • Professor Hildegunn Ekroll Stokke, ISØ

Tidligere i høst hadde vi en nærings-PhD som dipsuterte ved IØT, nemlig Kristin Wulff. Hun jobber i bedriften Kantega, og dette prosjektet er et eksempel til etterfølgelse. Ikke bare Kristin, men hele bedriften har vært involvert i prosjektet gjennom disse årene. Ledelsen i Kantga stilte tungt på selve dagen, og så fornøyde blir man etterpå! Her er komite, veiledere og ledelse i Kantega til stede:

Denne uka ble det årlige Kvalitetsseminaret ved campus Gjøvik arrangert.  Seminaret har et utdanningsfokus og samlet godt over 100 studenttillitsvalgte og ansatte over to dager for å diskutere viktige temaer som påvirker utdanningskvalitet og læring. I år var programmet todelt, der den første dagen belyste «Kunstig intelligens og ChatGPT – utfordringer og muligheter» i et lærings- og vurderingsperspektiv. Dag to fokuserte på «Studentengasjement og læringsmiljø», og introduksjonen til temaet var ved prorektor for utdanning Marit Reitan. Våre kolleger på IØT-G rapporterer om gode og konstruktive dialoger med sine studentrepresentanter, og har fått med seg både innspill til utviklingsmuligheter og bekreftelser på ting som fungerer bra, der den gode relasjonen mellom studenter er en viktig faktor.

Markedsføring i BØA kan læres på flere måter, og på Gjøvik ble denne ukas forelesning i regi av HOFF SA, som er en produsent med et nasjonalt fokus, men lokalisert i Gjøvik. Etter at de nye studentene jobbet med en caseoppgave på et HOFF-produkt allerede i oppstartsuka, møtte de nå bedriften igjen i markedsføringsemnet 1. semester i form av en gjesteforelesning av markedssjef dagligvare Anita Helland. Samtidig fikk studentene teste og gi tilbakemelding på et nytt produkt fra HOFF. Det er 3. året vi har dette samarbeidet, som gir nytte både til studentene og til HOFF SA: