Ukategorisert

ØK-nytt uke 38

Hei, og god lørdag!

Denne høsten er NTNUs Entreprenørskole 20 år! Dette er et masterprogram i entreprenørskap ved NTNU, som vi på ØK er vertskap for. Fredag inviterte fagmiljøet mange kollega i fra entreprenørskapsutdanning og -forskning, både internasjonalt og nasjonalt, som tok del i et seminar av feiringen. Tema var fremtidens VCP (venture creation program) utdanning, hva som kjenne tegner NTNUs Entreprenørskole og også hvordan den har blitt bygd opp. Roger Sørheim, Øystein Widding og Lise Aaboen har alle hatt en sentral rolle i utviklingen av masterprogrammet og har også sentrale roller i SFU Engage. Flere i fabstaben som Torgeir Aadland, Sara Sundqvist, Dag Håkon Haneberg med flere har bidratt svært mye til utviklingen de siste årene i tillegg til flere doktorgradsstipendiater som forsker på entreprenørskapsutdanning.

Det var i overkant av 120 inviterte til arrangementet. Seminaret ble holdt i NTNUs innovasjonslokaler, Gruva.

Lørdag feires det med fagseminar på dagtid med over 250+ tilreisende alumni for feiringen. Kvelden avsluttes med bankett for fagstab, nåværende studenter og den fantastisk engasjerte alumniforeningen ESAF. Jeg får lov til å bli med, og gleder meg stort!

Her er fra feiringen i Gruva i går, der Roger og Øystein mottok en sjekk fra prorektor Toril:

Med på feiringen var også han som startet det hele allerede på 1980-tallet: Professor Emeritus Sigmund Waagø:

Torsdag i uken som var feiret Eksperter i team at de har fått intet mindre enn to nye professorer! Både Heidi Rapp Nilsen og Ela Sjølie har nylig fått godkjent sine opprykkssøknader. Gratulerer så mye! Tar jeg ikke mye feil er de også EiT-seksjonens første professorer! Her fra feiringen:

Rett før forrige helg nådde vi en viktig milepæl i ØKs historie og utvikling: Vi sendte inn søknaden om akkreditering til AACSB, den såkalte ISER-søknaden (Initial self evaluation report). Det har vært et stort arbeid som svært mange har deltatt i. Jeg må allikevel fremheve en person: Gunnar Bendheim har gjort en formidabel innsats for å komme i mål med dette. Selv fikk jeg æren av å trykke «Submit»:

Vi hadde en disputas i Ålesund denne uken, men her avventer jeg bilder før jeg skriver om begivenheten.

Da håper jeg alle har en fortsatt fin helg!

Monica