Ukategorisert

ØK-nytt uke 33

Da er vi i gang igjen etter sommeren! Etter hva jeg hører har alle immatrikuleringsseremonier i alle våre byer gått strålende. Selv deltok jeg på immatrikuleringen på Indøk og på Ingeniørlogistikk i Trondheim, men fikk ikke med meg den store seansen på Campusplenen. Den tok prodekan Ann-Charlott seg av. Jeg måtte rekke et fly til Kristiansand, for å komme meg til Arendalsuka. Mer om det snart. I Ålesund deltok prodekan Jon Olaf fra vårt fakultet, mens på Gjøvik måtte seremonien dessverre gjennomføres uten vår tilstedeværelse.

Arendalsuka varer mandag til fredag. Vi hadde et fellesarrangement med SINTEF Manufacturing om «hjemhenting av produksjon», der tidligere instituttleder på IIF Hans Sollie-Sæther holdt et innlegg om sin forskning, Nina Melsom fra NHO holdt et innlegg, industrien på Raufoss var representert, og det ble en samtale mellom Linda Hofstad Helleland (H) og Per Vidar Kjølmoen (Ap), begge i næringskomiteen. Silje (SINTEF) og jeg var moderatorer:

Jeg var også i en debatt om den norske modellen, og ledet to panelsamtaler om hva som skal til for å få flere menn til å søke seg inn til kvinnedominerte utdanninger. Mye interessant! Og deretter handlet det om å legge opp en løype for å få mest ut av de i alt 1400 ulike arrangementene!

Sommeren har ellers for min del vært preget av medieoppmerksomhet omkring kjønnspoeng på Indøk. Vi søkte i februar 2022 om å få to kjønnspoeng, den gang var kvinneandelen på 32%. Siden da har karakterkravene økt, flere kvinner har søkt, og på toppen av det hele mistet vi 20 studieplasser på kort varsel våren 2023. Alt dette bidro til at karaktersnittet økte mye, og dermed slår de to poengene kraftig ut. Det ble sendt tilbud til 67% kvinner, men det endelig tallet på antall «møtt» er på 62%. Vi skal nå, sammen med IØT, gjøre en rask men grundig evaluering av veien videre når det gjelder bruk av dette virkemiddelet.

I morgen skal jeg ta i mot utvekslingsstudenter på ØK, det blir gøy. Fredag går turen til IIF og Ålesund, for seminar i forbindelse med Annik sin 70-års dag!

To nye stillinger er klare: Ingrid Sivertsen Berg er ansatt som universitetslektor i entreprenørskap gjeldende fra 1. juli. Hun har vært vikar i denne stillingen siden i vår. Så har vi Siv Marit Haagensli Orten som er årets «comeback kid» – hun starter i stilling som førstekonsulent innen studie- og støttetjenester ved IØT 4. september. Har vært ansatt tidligere ved IØT og ØK, sist i 2017.