Ukategorisert

ØK-nytt uke 24

Hei, og god søndag! Jeg starter med slutten av forrige uke. Da var det en disputas av Roel Leonardus Gyula Nagy på IØT. Tittel på avhandling var: “Real options analysis of investment under uncertainty in the future energy system”. Komiteen besto av Professor Mikael Collan, LUT University, Finland, Associate Professor Anne Balter, Tilburg University, The Netherlands og Professor Sjur Westgaard, NTNU. Hovedveileder har vært Professor Verena Hagspiel, og biveileder Professor Stein-Erik Fleten. Prøveforlesning var fredag 9. juni i Adolf Øien-bygget, med tittel: “Different kinds and types of uncertainty that surround investment decision-making”. Her er komite, veiledere og kandidat:

Vi hadde en disputas i Ålesund i denne uken, men den tar jeg med når jeg har fått bilder fra forograf Elin.

HHS har gjennomført et strategiseminar i København i uken som har gått, blant annet med besøk til Copenhagen Business School. Jeg avventer oppsummering om det faglige innholdet, men har fått rapporter som tyder på at det sosiale har forløpt fortreffelig:

Torsdag 15. juni var det en stor begivenhet på Gjøvik. Vi uteksaminerte det aller første kullet av egenproduserte masterstudenter fra programmet Master i industriell innovasjon og digital sikkerhet (MIIDS). Dette ble markert med presentasjoner av oppgaver, taler og sosialt treff med studenter, forelesere og viserektor! Denne masteren er den første masteren som startes på NTNU Gjøvik som et samarbeid på tvers av fakulteter og institutter. Vårt fagmiljø IØT-G er vertsinstitutt, og IIK ved IE-fakultetet er samarbeidspartner. Digitaliseringen som foregår for full kraft gir et skrikende behov for personer med kompetanse innenfor både innovasjon, ledelse og Cyber sikkerhet – sett i sammenheng! Masteren gir dypdykk i sikker og bærekraftig digital transformasjon, menneskesentrert verdiskapning sett i lys av den norske modellen. Den har blitt utviklet i tett samarbeid med store aktører i arbeidslivet (Equinor, Hydro, Sykehuset INNlandet, HelseInn, Hexagon Ragasco). De fleste studentene har allerede fått MIIDS-relevante og attraktive stillinger i flere av disse bedriftene. Her er bilde fra avslutningsseremonien:

Den aller første UNIPED-modulen i regi av Fagseksjonen for EiT hadde premiere onsdag og torsdag 14.-15. juni, på campus Trondheim. Modulen heter Grupper og gruppedynamikk i undervisning, og har som hensikt å gi deltakerne innsikt i og ferdigheter om grupper og gruppedynamikk til nytte for sin egen undervisningspraksis. Gjennom erfaringsdeling og diskusjon, samt erfaring med samspilløvelser, jobbet deltakerne med tema som gruppeprosesser, gruppedynamikk, hvordan legge til rette for læring i grupper, og utfordringer som kan oppstå i grupper. Kurset ble i stor grad godt mottatt av de 27 deltakerne, og arbeidsgruppa i EiT tar med seg nyttige tilbakemeldinger i videreutviklingen av modulen. Neste gjennomføring blir 16. og 17. november. Bilde fra seansen her:

Selv har jeg tilbrakt mesteparten av uken i Madrid, på seminar og kurs i AACSB, akkrediteringsarbeidet. Vi har lært om Social Impact, måling av både det ene og det andre, og blitt kjent med mange hyggelige kolleger fra andre fakulteter og «Schools» rundt omkring i verden. De som deltok var Hege i fakadm, Paula fra IIF og meg:

Da håper jeg resten av søndagen blir superflott!!