Ukategorisert

ØK-nytt uke 23

Hei, og god søndag! To hektiske uker har passert. Vi har gjennomført dialog- og allmøte med alle institutter og fagenheter. Vi har hatt styremøte på Fakultetet, jeg har fått delta på masteravslutning til ISØ og til Indøk-studiet. Det siste var delt i to: En seremoni med «bare» indøk-studenter, deretter en felles seremoni for alle avgangsstudenter i teknologi og naturvitenskap, nærmere 3.5000 og anslagsvis 10.000 deltakere på campusplena! Vi var fire dekaner som holdt en felles tale, det var musikk, sang, taler og svært høytidelig og flott. Her lytter vi til musikk av Strindens:

Fagenheten for EiT utvider stadig sin virksomhet til nye områder, nå også BOA og EVU-aktivitet. På mandag 05.06 hadde Barne- og familietjenesten i Trondheim kommune et personalseminar på Røros. Martha og Hanne Charlotte ledet en 5 timers prosess med ca 100 deltakere fra sju ulike avdelinger. Seminaret var oppstarten av et intern kompetanseprogram, og tittelen på bidraget var «Samarbeid til glede og besvær». Strukturen på seminaret la tilrette for at tjenesten jobbet i grupper på tvers av avdelingene. I tillegg til å løse oppgaver sammen, reflekterte gruppene også over samarbeidsprosessen. Oppgavene var relatert til deres arbeidshverdag og prosessrefleksjonene til gruppenes dynamikk. I tillegg fikk deltakerne ekstra trening i aktiv lytting, en ferdighet oppdragsgiverne ønsket vi særlig skulle fokusere på.  På den mer teoretiske siden løftet de fram hvilke praksiser Amy Edmondsen mener kan knyttes til Psyklogisk trygghet og Edgar Schein sin forståelse av gruppesamarbeid i bunn og grunn handler om at gruppens medlemmer gir og mottar hjelp. Betydningen av aktiv lytting ble knyttet til dette. Dette er gode eksempler på hvordan EIT sin kjernekompetanse har store og nye anvendelsesområder!

Den siste uken har 70 studenter fra Bachelor i økonomi og administrasjon og Bachelor i logistikkledelse på Gjøvik hatt fremføring av sine bacheloroppgaver.  Oppgavene baserer seg i stor grad på innspill fra regionalt næringsliv og den faglige bredden av temaer har vært stor. I år var det ekstra hyggelig at tidligere student Kristine Bratrud Rudberg, som gikk ut i 2013 og nå har etablert regnskapsbyrået Lykketall AS med 6 ansatte, hadde levert en spennende oppgave om «Regnskapsførerens fremtid». På bildet under ser vi Magnus Olasveen, Martin Skaugen Larsen og Joakim Qvigstad presentere resultatet fra sitt bachelorprosjekt! Fredag kveld var det avslutningsmiddag med studenter og ansatte på Huset med taler og stor stemning.

Vi hadde to disputaser denne uken. Nummer to kommer jeg tilbake til når jeg får bilder, men mandag forsvarte Elin Svarstad sin grad på ISØ. Tittelen på avhandlingen er «What do unions do? Evidence from Norway». Komiteen har bestått av Professor Emeritus Karl Ove Moene, University of Oslo, Professor Johanna Rickne, Stockholm University og Professor Torberg Falch, NTNU. Veiledere har vært Professor Kåre Johansen, NTNU. og Professor Ragnar Nymoen, University of Oslo. Her er komiteen etter dyst:

Da håper jeg alle har hatt en fin helg! Neste uke durer noen av oss til Madrid, til AACSB-seminarer der.