Ukategorisert

ØK-nytt uke 8

Hei og god fredag og (muligens) vinterferie! Denne uken starter jeg på Gjøvik, der Oppland Arbeiderblad tidligere i februar hadde et portrettintervju med Godfrey Mugurusi, som er førsteamanuensis i logistikk hos oss på Gjøvik!

Godfrey forteller i artikkelen at han og familien trives godt på Gjøvik, har lært norsk, har et godt nettverk med andre foreldre i barnehager og skoler. Han har dessuten etablert et volleyball-lag med en gruppe fra NTNU og fra industriparken på Raufoss. Godfrey tok i sin tid PhD på IØT i Trondheim, der han startet i 2010, etter å ha først tatt mastergrad i Maastricht i Nederland. Etter ferdig doktorgrad dro han hjem til Uganda og jobbet der noen år, før muligheten på Gjøvik dukket opp i 2018.

I forrige blogg lovet jeg bilder fra disputasen som var tidligere i februar. Det gjaldt Vegard Skonseng Bjerketvedt fra IØT. Tittel på avhandlingen var “Optimal design and operation of CCS value chains with a focus on the transport system”. Komiteen besto av Professor Frank Meisel, Kiel University, Germany, Associate Professor Marianne Zeyringer, University of Oslo, Norway og Professor Anne Neumann, fra IØT. Veileder for Vegard var Professor Asgeir Tomasgard, med Professor Ruud Egging-Bratseth og Research Scientist Simon Roussanaly, SINTEF Energy som biveiledere. Her er Vegard og komiteen etter dyst:

Til slutt: Fra april får vi en ny-gammel medarbeider på NTNU Handelshøyskolen, nemlig Egil Matsen! Han var instituttleder på ISØ frem til fusjonen, og har vært vise-sentralbanksjef med ansvar for oljefondet og daglig leder i Forte Forvaltning og mye annet siden den gang, før han nå kommer «hjem» igjen som professor. Det blir et godt faglig tilskudd for hele fakultetet, med et stort nettverk nasjonalt og lokalt! Les mer her i UA: https://www.universitetsavisa.no/egil-matsen-fakultet-for-okonomi-koronakommisjonen/han-returnerer-til-ntnu-etter-toppstilling-i-sentralbanken-og-leder-for-koronakommisjonen/376176

Da håper jeg alle får en fin helg!

Monica