Ukategorisert

ØK-nytt uke 10

Hei, og god lørdag! Vi har hatt en del mediaoppslag siden sist. Først kan nevnes Ela Sjølie, som skrev et tilsvar til journalist i Under Dusken sine opplevelser med EiT. Ela tilbyr fakta fremfor myter: https://underdusken.no/eksperter-i-team-ntnu/myter-og-fakta-om-eksperter-i-team/311806. Ikke mange dagene etter hadde samme Ela og Nils Brede Moe fra SINTEF en kronikk på trykk i Aftenposten, om kontorer og arealer. Denne har bidratt til mye debatt og tilsvar. Veldig bra jobbet!

Forrige uke hadde vi dialogmøte med rektor, prorektorer og direktør, der dekanat og instituttlederne deltok fra oss. Vi fortalte hvordan vi på ØK bidrar til NTNUs strategi. Jeg gikk først gjennom våre overordnede planer:

Deretter hadde vi tre «highlights», Hans fortalte om samarbeid med nærings- og arbeidsliv knyttet til både studier og forskning i Ålesund, Jon Olaf la frem siste svært gode tall på publisering, hvor vi som et av få fakulteter øker i 2022, både i omfang og kvalitet. Det tredje tema var at Ottar presenterte ØKs arbeid med bærekraft, og etterlyste i den forbindelse et samlet miljøstyringssystem på NTNU:

Vi har gjennomført for tredje gang en Finansworkshop på tvers av instituttgrenser: Finance and Sustainability workshop som ble arrangert i Meråker. Arrangører var PhD-student Felipe Araujo sammen med Stein-Erik Fleten, og finansiert av NTrans. Det var deltakere fra den faste staben i Bedøk faggruppe på IØT, sammen med stipendiater fra Samfunnsøkonomi, NTNU Handelshøyskolen, Bedøk IØT og Stratfor faggruppe på IØT. Faggruppeleder Verena Hagspiel fra Bedøk rapporterer at det var ekstra hyggelig å ha en miks av deltagere fra flere institutter og faggrupper fra ØK. To av kollegene i permisjon tok faktisk med seg familien for å kunne delta på workshopen. Her er bilde fra seminaret:

Sist fredag overrakte jeg prorektor Toril Hernes en rapport om studentinnovasjon på alle tre campus. Du kan lese om saken her: https://www.universitetsavisa.no/grndere-innovasjon-monica-rolfsen/alle-studenter-med-en-grnder-i-magen-skal-komme-til-oss/377212

Ellers har de siste ukene vært mye preget av campus-arbeid for min del. Som de fleste har fått med seg godkjente Bystyret alle reguleringsplanene slik NTNU hadde ønsket seg dem, noe var enstemmig, noe mer uenighet rundt, det gjaldt byggehøyder og bro til Hesthagen, men flertallet fulgte altså våre anbefalinger. Deretter hadde NTNU-styret saken på agendaen mandag denne uken. Uenigheten her gikk på arbeidsplass og miljøambisjoner. Det står mye om dette i UAs mange artikler om saken. Resultatet ble 8 stemmer for, 3 stemmer i mot. Det betyr at det nå jobbes videre med å levere inn til Kvalitetssikring del 2 i slutten av mars.

Det har vært en del uro og misnøye omkring flyttingen fra IØTs side, og det ble innkalt til et ekstraordinært instituttstyremøte i slutten av februar. Her uttrykte instituttstyret bekymring, særlig for arbeidsplass og studentareal, og ba instituttleder følge opp dette. Dette er de samme bekymringene vi alle har hatt, og som har medført at det ble nedsatt en partsammensatt gruppe med tillitsvalgte og ledelse som anbefaler å utforme bygg slik at minst 40 prosent enekontor kan oppnås. Dette er særlig viktig i vårt bygg på Hesthagen. Dersom dette utformes som en frikantet kloss blir andelen enekontor bare på rundt 20 prosent. Dersom man i stedet utformer bygget mer som en «H» blir det mer fasade og mye større mulighet for enekontorer, slik vi alle ser at det er behov for. Vi i klyngebrukergruppen kommer til å følge opp dette svært samvittighetsfullt i fortsettelsen! Les om IØTs innvendinger her: https://www.universitetsavisa.no/campusprosjektet-fakultet-for-okonomi/instituttet-fastslar-gir-ingen-gevinst-a-flytte-til-hesthagen/376643

Helt til slutt fortsetter vi suksessen med å lede og delta i offentlige utvalg for utforming av norsk politikk. I går ble det utnevnt et utvalg som skal se på omfang og utvikling av lave lønninger. Statsråden uttaler: «Det skal være mulig å leve av en fulltidsjobb. Derfor setter regjeringen nå ned et utvalg, som skal se på omfanget og utviklingen av lønnsforskjeller og lavlønn». I dette utvalget var ikke bare en, men to samfunnsøkonomer representert fra to av våre institutter: Torberg Falch fra ISØ, og stipendiat Fredrik Bakkemo Kostøl fra IØT på Gjøvik. Gratulerer så mye til begge! Les mer her: https://www.regjeringen.no/no/aktuelt/regjeringen-setter-ned-lavlonnsutvalg/id2966150/

Da gjenstår det bare å ønske alle en riktig god helg!

Monica