Ukategorisert

ØK-nytt uke 6

Hei, og god lørdag! Jeg starter denne ukens oppsummering med et ønske om bistand fra dere til akkrediteringsarbeidet vårt:

Internasjonal akkreditering – nå trenger vi bidrag fra dere!

Fakultetet arbeider etter en stram tidsplan med internasjonal akkreditering, AACSB.  Programmene som omfattes er: Alle studieprogram på IIF, HHS, ISØ, IØT-G, ett program på IØT-T (MTM) og to av studieretningene på ph.d. Neste store milepæl nå er å sende inn en initial Self-Evaluation Repport (iSER) innen 15. september i år.  iSER er en handlingsplan som skal beskrive om, og hvordan, vi oppfyller AASCBs standarder, hvor vi har mangler og hvordan vi planlegger å lukke gapene. I arbeidet med iSER vil mange bli involvert. Det er allerede gjennomført fire workshoper som ga verdifulle innspill.

Sentralt i AACSB er krav til fagmiljø, standard 3 Faculty and Professional Staff Resources. For å dokumentere dette på en god måte er vi avhengig av at alle i vitenskapelig stilling som underviser på de berørte programmene fyller ut en standardisert CV. Vi vil om kort tid sende ut en CV-mal, med en frist for utfylling på inntil 14 dager.

Innhold i studieprogram skal også beskrives og dokumenteres i henhold til krav i standard 4, Curriculum. Her må vi samle inn systematisk dokumentasjon for hvert studieprogram. Vi vil sende ut et skjema til alle berøre studieprogramledere for å bistå med dette. Det er også behov for at mange emneansvarlige bistår med å få fram opplysninger/dokumentasjon.

Vi vet at dette kommer på toppen av en allerede travel hverdag, men håper likevel at alle berørte vil sette av tid og sende inn den informasjonen vi etterspør. På forhånd mange takk! Mer informasjon om akkrediteringsarbeidet vil bli lagt ut på Innsida etterhvert.

Tirsdag denne uken bler i alt fire reguleringssaker for Campussamling behandlet i Bygningsrådet i Trondheim kommune, deriblant Hesthagen. Det er klart politisk flertall for å beholde nok areal og ikke minst bygge gangbro opp til platået som planlagt. Jeg var til stede og hørte på debatten, og det var oppløftende for vår del, i forhold til areal og gangbro. Videre prosess er at reguleringsplanene skal behandles i Areal- og Samferdelskomiteen torsdag til uken, og deretter endelig vedtas i Bystyret torsdag 2. mars. Les mer i UA: https://www.universitetsavisa.no/bygningsradet-campusprosjektet-ntnu/bygningsradet-stotter-ntnu-forslag-om-hesthagen/375344. Et viktig poeng å presisere er at reguleringsplan legger føringer for byggehøyder, volum og plassering, men ikke detaljer omkring utseende på bygg eller indre utforming og fordeling av areal. Det gjelder også tegninger, som viser volum, men ikke nødvendigvis utseende.

Etter at Bystyret (sannsynligvis) har vedtatt reguleringsplanene den 2. mars skal NTNUs styre gjøre endelig vedtak om Kvalitetssikring 2-2 den 6. mars. Mange, inkludert meg, er bekymret for om vi får gode nok betingelser for arbeidsplasser. En nyhet denne uken var at prinsipper for arealfordeling skal forhandles frem i en partssammensatt gruppe, som avgir sin innstilling før sakspapirer skal ut til Styret. Du kan lese mer om dette her: https://www.universitetsavisa.no/akademikerne-campusprosjektet-cellekontor/fagforeningene-forhandling-om-arbeidsplasser/375543

Ellers blir det en disputas i dag, nemlig Vegard Skonseng Bjerketvedt fra IØT, som har hatt Asgeir Tomasgard som veileder. Dette kommer jeg tilbake til i neste blogg om en uke!

Onsdag neste uke skal Endre Jo Reite holde lunsjforedraget på vår månedlige «Kost og nytte» på Økonomibiblioteket kl 11:30. Ta med matpakke og kom!

En gladnyhet til slutt: Den uken fikk tre studenter ved IØT en pris for beste masteroppgave, utdelt av «The Norwegian Operations Research Society» (NORS). Dette var Håkon Furnes Havre, Ulrik Lien og Marrias Myklebust Ness, med Kjetil Fagerholt og Kenneth Rødseth som veiledere. Her er NORS’ begrunnelse:

«On behalf of the Norwegian Operations Research Society (NORS, https://www.nors-online.no/) I am pleased to announce, that the winners of the NORS master’s thesis award 2022 are Håkon Furnes Havre, Ulrik Lien, and Mattias Myklebust Ness with their thesis «Network Design for Zero Emission Passenger Vessel Services», supervised by Kjetil Fagerholt and Kenneth Løvold Rødseth. The thesis studies the possibility of replacing conventional High-Speed Passenger Vessels (HSVs) with battery-electric HSVs, and in particular, if technical and economic challenges may be alleviated by appropriate planning of services. A novel Mixed-Integer Programming (MIP) model that considers both operator and passenger costs for a battery-electric HSV service is proposed, in which strategic, tactical, and operational decisions are determined. The strategic decisions comprise the vessel type and fleet size, along with locations for charging infrastructure. Tactical decisions include route choices and their associated service frequencies, whereas speed choices along different sailing legs, charging and waiting times are examples of operational decisions. The problem is too complex to be solved to optimality for realistic instances in a commercial solver, and thus a heuristic Decomposition Based solution method is proposed. The decomposed version of the MIP heuristically for both a battery-electric and conventional vessel service is implemented and solved, using data from an existing service in Florø, Norway. Results for two other test instances derived from the Florø connection focusing on short-range transport and dense markets are also presented. Except for the short-range case, abatement costs are found to be significant. This is attributed to limited reach and time used for charging of battery electric vessels that compared with diesel vessels call for additional routes and vessels to manage planned operations. Omitting ports from the current route can be a cost-effective strategy when the cost of alternative transport is moderate.»

Med dette ønsker jeg alle en god helg!

Monica