Ukategorisert

ØK-nytt uke 4

Hei, og god fredag!

En fersk nyhet i dag er at NTNU har tilsatt ny kommunikasjonsdirektør! Det er godt nytt i forhold til en viktig funksjon for oss alle sammen, og Sigrun Berge Enger er en solid kandidat med mye og relevant erfaring. Jeg kjenner henne helt tilbake til tidlig 1990-tall, da vi jobbet i Studentradio’n på Samfundet sammen. Dette tror jeg blir veldig bra! Les mer om Sigrun her: https://www.universitetsavisa.no/helseplattformen-kommunilkasjonsdirektor-ntnu-sigrun-berge-engen/sigrun-berge-engen-blir-ntnus-direktor-for-kommunikasjon/374912

Denne uken var vi to dager på ledersamling med hele NTNU-ledelsen, og diskuterte blant annet nye tematiske satsningsområder og bærekraft i utdanning. Alt er grundig dokumentert i Universitetsavisa.

Vi hadde fakultetsstyremøte i går, med workshop i internasjonal akkreditering. Her kan det rapporteres om god stemning og interessante diskusjoner. Vi jobber systematisk med dette arbeidet frem til rapporteringsfrist i september.

Campus-arbeidet går også videre i god fart. NTNU-styret hadde saken oppe til orientering på tirsdag, og bygningsrådet drøftet utkast til reguleringsplan samme dag, men fatter vedtak senere. Neste store milepæl er i mars, med styremøte og endelig vedtak i reguleringsplan.

Vi har en nyansatt medarbeider i Ålesund: Veronika Rask starter i stilling som førstekonsulent innen utdanning og forskningsadministrasjon ved IIF den 12. januar. IIF har også utvidet staben med en professor innen bærekraft, nemlig tidligere viserektor i Ålesund, Annik Magerholm Fet! Hun har opptjent forskningstermin fra sitt arbeid ved IØT, men vil være tilknyttet IIF fremover.

På Gjøvik har Ottar Henriksen fra desember 2022 gått over i en delt stilling mellom fagseksjonen på Gjøvik og 50 prosent stilling ved Sykehuset Innlandet, for å jobbe med samarbeid om forskningsprosjekter mellom NTNU, Sykehuset Innlandet, industri og helsemiljøet i Trondheim, blant annet initiativer og prosjekter som Helse 4.0 og SFI NORCICS. Det blir bra!

Sist uke fikk jeg gleden av å lede disputasen til næringsPhD Endre Jo Reite. Tittel på avhandlingen hans var: «Essays on Banking Regulation, Mortgage Lending, and Risk». Tittel på prøveforelesning:             «Integrating Environmental and Social Governance (ESG) risks in bank risk management». Bedømmelseskomitéen besto av Research Economist Aakriti Mathur, Bank of England, Associate Professor Aksel Mjøs, NHH, Norwegian School of Economics og Professor Per Bjarte Solibakke, NTNU. Endre sine veiledere har vært Petter Eilif de Lange (IIF) og Sjur Westgaard (IØT). I tillegg har Endre Jo publisert med Are Oust på HHS, så dette har vært et tverrfakultært prosjekt! Her er Endre Jo i full sving:

Og her er vi avbildet etterpå, med veilederne Petter Eilif og Sjur. Gratulerer så mye til alle!

Riktig god helg til alle når den tid nærmer seg!