Ukategorisert

ØK-nytt uke 10/11

Hei, og god lørdag! Her kommer en oppsummering av de to siste ukers viktigste hendelser på ØK: Sist uke var jeg på Gjøvik en tur, blant annet for å markere Tom Johnstads overgang til professor emeritus! Vi hadde en svært smitteforsvarlig markering med kake med tometers avstand og møte på Teams, og et lovlig antall personer tok en matbit sammen på kvelden. Tom har i likhet med meg hatt en livslang fascinasjon for Raufoss-industrien, og har gjennomført mange utrednings- og forskningsprosjekter der gjennom de 30 siste år. Det ble en fin kveld med mye mimring og deling av legendariske historier og gode minner! Både Trondheim og Gjøvik har svært lave smittetall, og reisen foregikk i passasjer-glisne tog med munnbind. En svært hyggelig tur! Tidligere den uken, den 9. mars, deltok jeg sammen med kontorsjef Lena og flere andre i begravelsen til Steinar Ilstad, som jobbet på IØT (inkludert diverse forløperne til instituttet) i en periode på over 40 år. En fin markering, hvor jeg også fikk lov til å si noen ord fra NTNU under bisettelsen.

De siste ukene har vi gjennomført tre disputaser! Først ute var Lana Krehic fra ISØ. Hun forsvarte avhandlingen «Three Essays on Transport Economics and Policy». Komiteen besto av Professor Maria Bratt Börjesson, KTH Royal Institute of Technology, Dr. Nico Pestel, IZA Institute of Labor Economics og Professor Kåre Johansen fra ISØ. Lana sine veiledere har vært Colin P. Green og Jørn G. Rattsø. Her er komite og kandidat etterpå:

Lana med veiledere, komite og disputasleder Anne Borge Johannesen.

Her er også et bilde fra Lana i aksjon under diskusjonen, der det ser ut som hun har full kontroll på situasjonen:

Gratulerer så mye til Lana, veiledere og hele instituttet!

Torsdag denne uken hadde vi nok en disputas, med Idun Garmo Mo fra HHS. Tittelen på avhandlingen hennes var “The role of values in organizational practices in public sector organizations”. Komiteen besto av Professor Ragnhild Kvålshaugen fra BI, Professor Sven Siverbo, University West, Sweden og Associate Professor Tor-Eirik Olsen fra NTNU. Hovedveileder har vært Gudrun Baldvinsdottir, NTNU og University of Gothenburg. Biveileder har vært Professor Kari Nyland. Opprinnelig var det Grete Wennes fra HHS som var veileder, men hun gikk som vi husker bort så alt for tidlig i 2017. Gratulerer til Idun, veiledere og alle på HHS! Her ser vi komite, kandidat og veiledere etter dyst:

Men det stopper ikke der. Vi hadde også en diaputas i går, fredag 19. mars. Denne gangen var det Ole Henning Risnes Nyhus fra ISØ, med tittelen «Four Essays on Educational Governance and Student Outcomes». Komiteen besto av Associate Professor Monique De Haan, University of Oslo, Professor Jonas Vlachos, Stockholm University, og ble administrert av Jan Morten Dyrstad fra ISØ. Veileder har vært professor Torberg Falch, biveileder professor Lars-Erik Borge. Torberg Falch er fortsatt instituttleder på ILU, Institutt for lærerutdanning på SU-fakultetet, men alt tyder på at han kommer tilbake til sitt opprinnelige institutt ISØ etter sommeren. Gratulerer så mye til kandidat og veiledere! Jeg har ikke fått bilder fra begivenheten i skrivende stund, men publiserer når det kommer.

Vi hadde også en disputas til på ISØ som jeg skrev om i uke 9. Dette var Isabel Montero Hovdal, med avhandlingen: «The Economics of Climate Change: Impacts, Mitigation and Adaptation». Bilder fra begivenheten ble sendt meg i ettertid og kommer her:

Bjarne Strøm, disputasleder Anne Borge Johannesen, Ragnar Torvik og Isabel selv.

Ellers kan jeg bringe de gledelige nyheter at både Anne Borge Johannesen og Marielle Christiansen har takk ja til en ny periode som instituttledere ved henholdsvis ISØ og IØT. Jeg gleder meg stort til å fortsette det gode samarbeidet med dere begge! De to siste instituttlederne kommer på plass om ikke lenge også, vi har litt formaila å få på plass før jeg kan annonsere dette.

Til sist vil jeg minne alle om at neste uke avholder vi valg til NTNUs styre. Kandidater skal velges i fire kategorier: Fast vitenskapelige (3 personer), midlertidig vitenskapelige, teknisk-administrative og studenter (2 stk). Du finner presentasjoner av kandidatene med hjertesaker i Universitetsavisa, inkludert en debatt arrangert i går, som er streamet og tilgjengelig. Jeg skal ikke legge meg bort i hvem du stemmer på, men oppforder alle ansatte i alle kategorier til å bruke stemmeretten sin!! For fire år siden var valgdeltakelsen på omkring 50%, det bør bli bedre i år, særlig fra oss på ØK som er opptatt av demokrati og medvirkning!

Fortsatt god helg!

Monica