Ukategorisert

ØK-nytt uke 4

Torsdag 28. 1. var det offisiell åpning av den nordiske forskerskolen innenfor innovasjon og entreprenørskap (NORSI). Men vent nå, NORSI er vel ikke nytt?? Det er riktig, i perioden 2012 til 2020 var dette en nasjonal forskerskole med NTNU som vertskap. Nå videreutvikles dette til et nordisk initiativ med 24 nordiske institusjoner i Norge, Sverige, Danmark, Finland og Island som medlemmer. NTNU, ØK og IØT fortsetter som vertskap, noe som kan sees som en bekreftelse på den sterke posisjonen vi har innenfor innovasjon og entreprenørskap!

Så langt vi vet er dette den første nasjonale forskerskolen som videreføres som et utvidet initiativ etter en 8 årig finansiering fra NFR. NORSI sitt hovedoppdrag er først og fremst å styrke forskerutdanning i de nordiske landene med å koordinere doktorgradskurs og andre aktiviteter relevant for forskerutdanningen. Gjennom NORSI er PhD-kandidater og veiledere en del av et internasjonalt nettverk som gir muligheter for samarbeid, kunnskapsdeling og forskningsformidling. Roger Sørheim har ledet dette på en utmerket måte siden 2016, og nå altså utvidet det hele opp til en nordisk divisjon. Det er veldig bra. Åpning var selvsagt digital, og er her noen av bidragsyterne ved åpningsseremonien:

Rektor Anne Borg hadde en videohilsen
Forskningsrådets Anne Kjersti Fahlvik hilste satsningen velkommen
Hilde Bjørnland er prorektor ved BI, som er co-vertsinstitusjon for Norsi
ØK er vertsfakultet, hadde en hilsen jeg også
Prosjektleder Roger Sørheim fra IØT, og koordinator Birte Horn-Hanssen fra BI var fornøyde med åpningen!

Ellers kan jeg melde at vi har fått kvalifiserte søkere på alle instituttlederstillingene. Allerede neste uke starter vi med intervjuer, så her går det unna! Det blir veldig spennende og se hvem som skal lede våre fagmiljøer frem mot 2025!

Da håper jeg alle får en fin helg!

Monica